שאל את הרב - כללי

הגמרא בתענית ט:

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, הגמרא בתענית ט: אומרת: ר´ אליעזר אומר כל העולם כולו ממימי אוקיינוס הוא שותה שנאמר... אמר לו רבי יהושע והלא מימי אוקיינוס מלוחין הן? אמר לו מתמתקין בעבין. ר´ יהושע אומר כל העולם כולו ממים העליונים הוא שותה שנאמר... וקשה, ששתי השיטות אינן מתאימות עם הידוע לנו. רבי יהושוע שאומר ממים העליונים (מהם מים העליונים?), ורבי אליעזר שאומר ש"מתמתקין בעבין", ואילו אנו יודעים שכשהמים מתאדים המלח לא מתאדה עמהם. (ומשאלת רבי יהושע "והלא מימי אוקיינוס מלוחין הן", ותשובת ר´ אליעזר, משמע שדנים כאן במציאות, ואי אפשר לתרץ שזה משל בלבד כבדברי אגדות.) תודה.

תשובה

בס"ד
 
שלום רב,
לא מדובר באגדה, כפי שקל להבחין מדברי הגמרא והמפרשים.
 
אכן קיימים מים עליונים (כלומר מחוץ לאטמוספירת כדור הארץ), והם אכן רבים יותר מהמים הנמצאים על פני כדור הארץ. שביטים כאלה של קרח נופלים לעיתים לכדור הארץ, ויורדים כגשמים. >השפה המדעית מבדילה בין שני סוגי מים: "מים מתוקים" (fresh water) ו"מים מלוחים" (salt water). מים מתוקים הם מים בלתי מלוחים המתאימים לשתייה. מים מלוחים הם מי ים.
חז"ל מגלים כאן ידע מדעי מרשים לפני קרוב לאלפיים שנה, כאשר הם לימדונו שמי הים מתאדים, מאבדים את המליחות שלהם בתהליך זה, ואחר כך יורדים עלינו כגשמים. תהליך גאוני זה הנקרא גם בשם "מחזור המים" (hydrological cycle) מלמד על מציאותו של הבורא, ותואר בגמרא שהזכרת.
"עבין" פירושו אדים. "מתמתקין בעבין" הכוונה היא שעל ידי תהליך ההתאדות הופכים המים למתוקים, וזה אכן המצב, היות והבורא קבע שהמלח יהיה כבד מן האוויר.
 
בברכה,
דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה