שאל את הרב - כללי

התורה ניתנה או נכפתה?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום רב האם התורה ניתנה לנו או נכפתה עלינו ? אני מצטט לך תגובה שקיבלתי , אשמח אם תאשר לי את אמיתותה , או תתקן לי, תודה רבה , כתוב במלים מדויקות בתורה (פרשת יתרו): "ויתיצבו בתחתית ההר" ורש"י מפרש: "לפי פשוטו ברגלי ההר, ומדרשו שנתלש ההר ממקומו ונכפה עליהם כגיגית". הרבה מדרשים גם קיימים באשא למתן תורה, ואחד מהם הוא זה שאתא אומר: שהתורה הוצעה לכל העמים ורק אנחנו קיבלנו אותה ואמרנו נעשה ונשמע. אך זה לא מה שעושה מאיתנו העם הנבחר. עם ישראל נבחר ונתמנה לעם ה´ עוד לפני בריאת העולם כי ה´ תכנן שיהיה לו עם שיקבל את תורתו ויעמוד בינו לבין האומות כדי ליצגו ולעשות כך שהאומות יכירו בו.

תשובה

שלום וברכה

בתחילה קיבלו את התורה בחשק וברצון ואמרו כל העם "נעשה ונשמע" ולאחר מכן ביום מתן תורה כפה עליהם שוב את ההר כגיגית וחייב אותם בקבלת המצוות.

בטעם הדבר שהקב"ה הוצרך לכפייה למרות רצונם לקבל את התורה נאמרו דברים רבים ואכתוב אחד מהם.

כאשר עם ישראל יצאו ממצרים הם היו ברום המעלות וכולם הכירו את השם וידעו אותו כמאמר חז"ל על הפסוק בשירת הים זה אלי ואנוהו שכולם ראו את כוח הבורא וכביכול הצביעו עליו באצבע ואמרו זה אלי, ובוודאי אין כל ספק שכולם קיבלו עליהם את התורה באהבה.

כאשר הכול ברור ומציאותו של ה' חופפת על כולם, כולם בוודאי יאמרו כאחד נעשה ונשמע, אנו חפצים לקבל את התורה ואת כל מצוותיה ואף שלא ידוע מה יהיו צוויי ה' קיבלו מראש את כל המצוות מאחר והרגישו את אהבת ה' עליהם וידעו שכל אשר יצווה עליהם ה' לטובתם  יצווה ולא יהיה להם כל קושי לשמור את מצוות ה'.
 
אולם אין בזה די מאחר וידע ה' שאין העולם ראוי להתנהג כך ולאחר ימי האור הגדולים יבואו ימים שחושך יכסה ארץ כי כל זמן שלא הגענו לתיקון השלם ולחיי העולם הבא חייב להיות הסתר בעולם וחובה על האדם לעבוד את בוראו מתוך הכרח ומתוך כפייה עצמית לעשות דברים קשים ללא כל הרגשה בטעם הדבר וללא כל רצון פנימי למצוות, ועל כן כפה עליהם הר כגיגית ואמר להם דעו נא כי יבואו ימים קשים שרק בכפייה תוכלו לקיים את המצוות ולא באור הגדול שאתם נמצאים בו כעת.
 

בהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה