קירוב לבבות בפייסבוק וביוטיוב

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ארגוני היהדות השונים בימינו, נוקטים בדרכים רבות ומגוונות כדי לקרב לב תועים. יש המשתמשים בהסברה, יש בכנסים, יש בסמינרים, יש בדוכנים, יש בהפצת ספרי אמונה, יש בזיכוי הרבים במצוות וכו´. כל אחד בדרכו, ובלבד שיכוונו לבם לשמים. האם קירוב לבבות באתרים כמו פייסבוק ויוטיוב נקרא בדורנו " קירוב לבבות". 1.האם אדם שיש לו בפייסבוק מאות חברים ומעלה תוכן יהודי ומקרב יהודים בסרטונים ובקישורים לאתר יהדות גדולים כמו "הידברות" מקבל שכר של " זיכוי הרבים ? 2. שמעתי שהרב זמיר כהן אמר פעם שכאשר יהודי גורם ליהודי אחר לראות סרטון שלו. זה ממש כאילו הוא בעצמו מרצה. האם שכרו כמו הרב זמיר כהן ממש ? 3. מהו שכרו של אדם שגורם למאות או לאלפי אנשים להיכנס לאתר " הידברות ? 4. היכן מוזכר עניין זיכוי הרבים בתורה ? ומה שכרו של מזכה רבים בעולם הבא? 5. מה לדעת אתר הידברות צריך אדם לעשות כדי לזכות במצוות זיכוי הרבים ? תודה מראש שמואל

תשובה

שלום וברכה,

קירוב לבבות בפייסבוק ובפרט ביוטיוב סכנה גדולה טמונה בה, האדם צריך לבדוק את עצמו היטב היטב, אם ח"ו האפשרות שיש לו להכנס למקומות אלו עלול לגרום לו לנפילה בעבודת ה'. אפילו אם רק פעם אחת הדבר גרם לו למכשול - עליו לוותר על "זיכוי הרבים" הזה, כיוון שזו "מצווה הבאה בעבירה", ולחפש לזכות את הרבים בדרך אחרת.

בדרך כלל, ארגונים גדולים כמו "הידברות" וכדומה, יש להם את האפשרות להכנס לשם מבלי להיכשל. אבל אדם רגיל לא כדאי לו להכניס עצמו למקומות כאלו מסוכנים מבחינה רוחנית.

1. כן, ובתנאי הנ"ל.

2. כן.

3. שכרו כפול מאות או אלפים.

4. התורה מעלה על נס את פועלו של אברהם אבינו שקירב את הלבבות לה' יתברך. כמו שכתוב "ואת הנפש אשר עשו בחרן", אלו האנשים שאברהם גייר, והנשים ששרה גיירה.

ובתלמוד (בבא מציעא דף פה ע"ב), מבואר שרבי חייא היה מזכה את הרבים, ולכן מקומו בעולם הבא היה יותר גדול מרבי יהודה הנשיא, עורך המשניות שבידינו. למרות שרבי היה דודו של רבי חייא, ויותר גדול ממנו גם בגיל וגם בתורה. מכאן תלמד כמה מעלתו של מזכה הרבים גדולה בעולם הבא.

5. כל אחד ואפשרויותיו: הקמת שיעור תורה, חילוק חומר יהדות, דיבור עם חברים בנעימות לבוא לשיעור או להשפיע עליהם שיקיימו איזו מצווה, וכדומה.

בברכה,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה