האם מותר לאכול עם גבינה בצל שנחתך בסכין בשרית?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום הרב, אני מסתבכת עם הנושא של המאכלים חריפים בנוגע לכשרות. לדוגמא, אם חותכים את הבצל עם סכין בשרית, האם מותר לאכול אותו עם גבינה? השאלה שלי היא, אם חתכתי בצל בסכין בשרית, וטיגנתי אותו במחבת שאינו בן יומו (שטיגנתי בו אתמול שניצלים), ואני עושה מזה פשטידה בתנור שכרגע הוא פרווה. האם התנור הופך לבשרי? האם אוכל אח"כ לעשות עוגת גבינה בתנור? תודה מראש! שבת שלום ומוברכת!

תשובה

שלום וברכה,

לגביבצל שנחתך בסכין בשרית אם מותר לאוכלו עם גבינה? תלוי אם הסכין בת יומה או לא. כלומר, אם חתכת בסכין בשר רותח, ובתוך 24 שעות חתכת בו בצל - אסור לאכול את הבצל עם גבינה. אבל אם עברו 24 שעות מזמן השימוש בסכין לבשרי עד לחיתוך הבצל - מותר לאכול את הבצל עם גבינה. (שולחן ערוך יורה דעה, סימן צו ס"א. הליכות עולם, ח"ז דף עב והלאה).

הדגשתי "חתכת בסכין בשר רותח", כי אם חתכת בסכין בשר קר, אז אין על הסכין שם בשרי. (כף החיים, סימן צו ס"ק מח).

לגביהתנור שטיגנת בתוכו פשטידה עם הבצל, אם מותר לך לאפות בתנור זה עוגת גבינה? תלוי בתשובה הקודמת, אם הבצל הוא בשרי, אז אין לבשל גבינה בתנור זה, אבל אם הבצל אינו בשרי, אז גם התנור נשאר פרווה.

אבל אם יש בפשטידה פי 60 ממשקל להב הסכין. כגון: אם להב הסכין שוקלת 5 גרם, והפשטידה שוקלת 300 גרם, אז גם אם הבצל הוא בשרי, עדיין הפשטידה פרווה. (שולחן ערוך שם).

בברכה,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה