תורה ומדע

האם בינה מלאכותית חכמה יותר מיוצריה?

  • י"ז אייר התשפ"ג
אא

שאלה

שלום לרב.
שמעתי מספר רב של פעמים את הטיעון
"כדי לברוא משהו מתוחכם כמו האדם הבורא חייב להיות יותר מתוחכם ומורכב" ואז נותנים דוגמא שאדם יצר את המחשב ושהרי האדם יותר מתוחכם מכל מה שהוא יצר.

אבל בתקופה האחרונה אנחנו נתקלים בטכנולוגיות AI כמו chat GPT ועוד. וכנראה שלא רחוק היום בו האדם ימציא בינה מלאכותית שאולי תהיה יותר חכמה ויותר מתוחכמת מהאדם.
זה לא קצת מבטל את הטיעון שהבורא חייב להיות יותר מתוחכם מהנברא?

תשובה

בס"ד   שלום וברכה,  

צ'ט GPT למעשה מוכיח את מוגבלותו לעומת האדם. תוכנה זו בסך הכול משתמשת במאגרי מידע קודמים שבני אדם כתבו, ומדרגת את התשובות לפי רייטינג של יוצרי התוכנה. היא יוצרת אשליה של שיחה, ולא שיחה אמיתית. התוכנה אינה מגיעה למסקנות בעצמה, ולא מבינה דבר. 

מחשב לא נבנה על ידי אדם אחד, אלא על ידי חכמים רבים. לכן גם אם בעתיד יצליחו בני האדם ליצור איזו מכונה מופלאה מאוד, הרי יהיה זה בזכות האינטליגנציה הקולקטיבית של מיליוני אנשים - אשר חוכמתם המשותפת עדיין עולה על פרי יצירתם.

עם זאת, מבחינה טכנית, לא נראה שאי פעם תהיה "אינטליגנציה מלאכותית" אמיתית, כיוון שהתוכנות חסרות את המרכיב היסודי ביותר של האדם: הנפש והרצון. התוכנה היא חסרת נפש, ולכן אינה באמת רוצה או חושבת בכוחות עצמה, אין לה כל הבנה או בחירה חופשית. פעולותיה של מכונה דומות לנפילתן של אבני דומינו. "אשליה" וחיקוי של אדם - איננו אדם. ראה בהרחבה מדוע צ'ט GPT אינו מעיד על אינטליגנציה:

https://www.hidabroot.org/article/1181269

 ללא קשר למשלים ודוגמאות - מבחינה טכנית בלתי אפשרי להיות "גדול יותר" מאלוקים, כיוון שאלוקים איננו מוגבל, הוא אינסופי. הוא חסר גודל, צורה, כמות, וכו'. אי אפשר להיות "גדול יותר" מן האינסוף, שאין לו גבול. אלוקים איננו עוד יישות, אלא הוא יתברך המציאות האמיתית, "יסוד היסודות ועמוד החוכמות", מכוחו כל הדברים האחרים מתקיימים. ראה בהרחבה:

https://www.hidabroot.org/article/131752

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צ'אטאינטליגנציה מלאכותית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה