נשים

האם מותר לאישה ללחוץ יד לגבר?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני חוזרת בתשובה וב"ה עם כיסוי ראש, בעלי עדיין לא וכל הזמן באירועים חברתיים אני בדילמה כיון שאפילו שאני נותנת סימנים ברורים שאני לא לוחצת ידיים תמיד יהיה מישהו שמושיט יד. עכשיו אני לא יודעת מה לעשות כי כשאני לא מושיטה יד ללחוץ חזרה אני רואה איך ממש הלבנתי פנים, האדם מולי ממש מתבייש. מה לעשות ללחוץ יד או להלבין פנים?

תשובה

שלום רב,

אסור. תסבירי להם בנימוס שמה שאת לא לוחצת ידיים זה משום שהדבר אסור על פי דעת תורתנו הקדושה, ובדרך כלל הדברים מתקבלים בהבנה.

מקורות: יעויין בשו"ת ישכיל עבדי חלק ד' (בקונטרס שאלת שלום חלק אבן העזר סימן ב) שכתב, שהדברים פשוטים וברורים שאין שום היתר ללחוץ יד לאישה. וכן בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק א' (סימן קיג) כתב: ולהושיט יד לאישה כדרך הנותנים שלום בהפגשם, פשוט שאסור אף לפנויה שהרי הן נדות וכל שכן לאשת איש. וכן ע"ע אליו בחלק אבן העזר חלק א' (סוף סימן נו) וחלק ד' (סימן לב אות ט). וכן יעויין עוד בשו"ת באר משה חלק ד' (סימן ו ד"ה ובודאי). ובספר מעין אומר חלק יב' (עמוד קצה) נשאל הגר"ע יוסף זצ"ל מעורך דין בחו"ל, שמקובל ללחוץ יד ללקוחות וכאשר באות אליו גויות הן לא מבינות, האם מותר ללחוץ להן, והשיב: לא ילחץ, ויאמר להן שליהודים זה אסור לפי ההלכה. וכן ע"ע בשו"ת דברות אליהו חלק ז' (סימן לד).

ואפילו באופן שהאישה הושיטה ידה תחילה, ואם לא יושיט לה ידו בחזרה היא עלולה להיפגע, עדיין אין שום היתר בזה, וכמו שכתב הגר"י קניבסקי זצ"ל בספר קריינא דאגרתא חלק א' (סימן קסב-קסד) ובשו"ת דבר יהושע חלק ג' (חלק אבן העזר סימן טו) ובשו"ת משנה הלכות חלק ו' (סימן רכג) ובשו"ת דברי שלום חלק ה' (סימן טו). וכן כתב בשו"ת אשר חנן חלק ח' (סימן קכג). וע"ע בשו"ת שערי יושר חלק ה' (סימן קו).

יש לציין עוד למה שהביא בספר ילקוט יוסף שובע שמחות חלק א' (עמוד עדר) מעשה עם אביו הגר"ע יוסף זצ"ל, שכאשר העניקו לו את "פרס ישראל" בהיותו מכהן כרב ראשי וראב"ד בתל אביב, הזמינוהו לבמה לקבל את הפרס, ולחץ את ידו של שר החינוך. וכאשר ראש הממשלה דאז גולדה מאיר הושיטה לו את ידה, נענע לה בראשו, ולא לחץ את ידה, למרות שהדבר היה קבל עם ועדה. ורבים מיושבי האולם מחאו כף. ונשיא המדינה דאז כעס על כך, וכאשר הגיע מרן ללחוץ את ידו, גם הוא נענע בראשו וסירב ללחוץ את ידו. והדבר היה קידוש ה' אצל החרדים לדבר ה'. ע"ש.

וכן כתב הרב פינחס מייערס שליט"א אב"ד האג בשו"ת דברי פינחס חלק א' (סימן ס אות מא) וזכרתי ימים מקדם בעת שישבתי בתוך עמי בק״ק האג יע״א ולעתים הושיטו נשים חשובות משרי הממשלה ובית המלוכה את ידם אלי כדרך שנהגו הם לאות נימוס, ותהלות לה' לא החזרתי מעולם אלא הסברתי להן בדרכי נועם כי דת תורתנו הקדושה אוסרת לנו להושיט יד לאישה, וכמעט תמיד קבלו הדברים בהבנה. ע"ש. 

בהצלחה רבה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמירת נגיעהלחיצת יד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה