הלכות ומנהגים

דיני גזלות

  • ה' אדר התשפ"ג
אא

שאלה

רציתי לשאול כמה שאלות, דבר ראשון פעם הייתי משחק במשחקי מחשב, והיו כמה משחקים שפרצתי (כלומר הורדתי משחקים שאמורים לעלות כסף בחינם),הבנתי שיש דעות שזה ממש גזל אז עשיתי על זה תשובה והפסקתי לשחק בהם, השאלה שלי האם יש דין השבת גזלה פה? כלומר אני צריך לשלם לחברות המשחקים על המשחקים ששיחקתי בהם פעם? והאם יש לי חיוב למחוק את המשחקים או שרק להפסיק להנות מהם?
ושאלה שנייה, הבנתי שיש דעות שאומרות שיש דין השבת גזלה לגוי, והבנתי שכל זה שפחות משווה פרוטה לא צריך להחזיר זה רק ביהודים כי ליהודים יש חזקה שהם ימחלו, אז אם גזלתי מגוי משהו ששווה פחות מפרוטה אני חייב להחזיר לו אותו אפילו אם עשיתי על זה תשובה?
ושאלה שלישית, פעם הייתי משחק במשחקי מחשב ואולי במשחקים האלה גנבתי דברים במשחק משחקנים אחרים, ובחלק מהמשחקים ששיחקתי בהם יש אפילו דברים במשחק ששיערו כמה כסף הם שווים במציאות אם היה אפשר למכור אותם, ובחלק מהמשחקים ששיחקתי אסור לגנוב משחקנים אחרים, אבל בכל זאת גנבתי, האם יש לי חיוב השבת גזלה נגיד במשחק שאסור בו לגנוב והדברים במשחק משוערים שאם היה אפשר למכור אותם בכסף אמיתי הם היו שווים יותר מפרוטה? ובכללי האם יש חיוב השבת גזלה במשחקים גם במקרה שלא שיערו כמה זה שווה במציאות אבל אסור לגנוב במשחק?
ושאלה רביעית, אם ציערתי גוי אני חייב לפייס אותו? (במקרה שהוא לא יודע שאני יהודי נגיד במחשב).
ושאלה חמישית, הבנתי בספר חסידים שהוא אומר שאפילו קטן שגנב יש לו מצוות השבת גזלה, הבעיה היא שאני לא יודע אם גזלתי שהייתי קטן, אבל יש פעם אחת שאבא שלי אמר לי ללכת לגנוב פירות מעץ של מישהו, ולא ידעתי שזה נקרא לגנוב או שאסור לעשות את זה לפי התורה, הייתי קטן, הוא אמר לי פשוט לקחת מעץ מסויים, אני חושב שאני יודע של מי העץ, האם יש לי חיוב לפי ספר חסידים ללכת לבעל העץ ולבקש ממנו שימחול לי? וגם אני לא יודע אם במהלך החיים גזלתי שהייתי קטן, מה לעשות? והאם יש הבדל בין אם הגזלה עדיין בידי או כבר לא?
ושאלה שישית, אם יש משהו שגורם לגזל דעת קבוע, לדוגמה נגיד יצרתי סרטון שבו אני אומר שקוראים לי בשם מסויים אבל זה לא באמת השם שלי, אז כל פעם שמישהו צופה בסרטון שלי נגזלת לו הדעת, האם יש לי חיוב למחוק את הסרטון או שלעשות תשובה מספיק? ונגיד משתמש באתר או אימייל אני חייב לשים את השם והגיל האמיתי שלי? או שזה נקרא גזל דעת ושקר? כי גם כל פעם שמישהו רואה את זה הוא לא יודע מה השם והגיל האמיתי שלי, ואם זה אסור, יש לי חיוב למחוק את המשתמש או להחליף לו את השם ואת הגיל למשהו נכון כדי שהגזל דעת יפסיק?
ושאלה שביעית, נגיד אני מתארח אצל מישהו ואני הולך להתפנות שם, ואני משתמש בנייר של הבעל הבית בשירותים, האם זה נקרא גזל? בכללי נגיד אני מתארח אצל מישהו, ישן אצלו ואוכל אצלו, מותר לי לעשות דברים שאורח נוהג לעשות אותם? כמו לשתות כוס מים בלי שבעל הבית ידע או להשתמש בנייר או דברים כאלה?
ושאלה שמינית, פעם שפחות הייתי מקפיד על גזל מהיום (לא הייתי ממש גוזל דברים אבל כנראה לקחתי ניירות או השתמשתי בעיפרון שלא שלי),אני חייב ללכת לכל מי שאולי גזלתי ממנו פעם (על דברים שהוא לא מקפיד וגם הגזלה לא נמצאת אצלי יותר) ולבקש ממנו שיסלח לי אם גזלתי ממנו?
ושאלה תשיעית, הבנתי שיש דעות שיש מצוות השבת גזלה אפילו בפחות משווה פרוטה? זה נכון?
ושאלה עשירית, למעשה להלכה, הבנתי שיש דעות שאומרות שאם לקחת משהו שלא מקפידים עליו אז אין מצוות השבת גזלה, זה לכל הדעות גם הכי מחמירות?
ושאלה 11, אם פגעתי ביהודי לפני גיל 13, אני חייב לפייס אותו אחרי גיל 13?
ושאלה 12, חייב לפייס גוי אם פגעת בו?
ושאלה 13, כשאומרים בלילה "הריני מוחל וסולח... בין בממוני... ולא יענש שום אדם בסיבתי", נגיד גזלתי משהו ממישהו שלא מקפידים עליו ואני לא יודע ממי גזלתי, האם הריני מוחל פוטר אותי מהשבת הגזלה?
ושאלה 14, האם הכוונה שבפחות משווה פרוטה פטור מלהשיב את הגזלה, זה שאי אפשר לכפר על גזל פחות משווה פרוטה או שאם עשה על הגזל תשובה אז זה מכופר לו ולא צריך להשיב את הגזלה?
ושאלה אחרונה, האם יש הבדל בכללי בגזלה אם היא עדיין בידך או לא?
אני ישמח לשמוע כמה דעות בהלכה וגם את הדעות הכי מחמירות.

תשובה

שלום וברכה

1. לא צריכה להחזיר.

2. לא חייבת.

3.  לא כל כך מכיר ולא מבין בעניין. אבל למעשה ראוי לתת לצדקה סכום משוער של הגזלות אם אכן מדובר בגזל ממש או בספק סבל.

4. לא.

5. כנ"ל סעיף 3. במקרים של העץ שגנבת את הפירות עבורך, אתה צריך ללכת לבעל העץ ולפייס אותו.

6.  אין כל איסור בדבר.

7. מותר ללא חשש.

8.  כמו סעיף 3.

9. אין חובה.

10. עדיף לנהוג כמו בסעיף 3.

11.  ראוי מאוד.

12.  לא.

13. כנ"ל סעיף 3.

14.  מתכפר בתשובה.

15. גזילה בידך שאתה יודע ממי גזלת אתה חייב להחזיר.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה