חברה והשקפה

מה אנו יודעים על אלוקים?

  • כ' טבת התשפ"ג
אא

שאלה

מאיפה יודעים שאלוקים טוב, שהוא לא משנה את דעתו, הכל לגביו. מאיפה אנו יודעים? האם ראינו הכל בהר סיני, או סיבות אחרות? כי אני יודע שכל העולם מאמין בדברים אלו מהגיון, והייתי רוצה לבין זאת.
תודה רבה!!!

תשובה

שלום וברכה,

 

שאלת איך יודעים שאלוקים הוא טוב.

 

התרבות המערבית הרגילה את הציבור לחשוב שהעולם הוא ברובו סבל, כי היא מתמקדת ברע למרות שהוא מיעוט (כל מהדורת חדשות יודעת שפחד וזעזוע יוצרים פרסום, ולכן היא מתמקדת במקרים כאלה) . שיעורי הדכאון בה גדלים בהתאם לתפיסה צינית של המציאות, אך תפיסה זו שקרית במהותה.

 

זו עובדה שרוב בני האדם בעולם אינם רעבים ללחם ולא סובלים ממחלות ופגעים רעים (רוב האנשים מתים בזקנותם על סיר הבשר, ולא ברעב! קיבלנו שפע חומרי אדיר בעולם, ואם בני אדם לא היו נוהגים בחמדנות, לא היה אפילו עני אחד). קיבלנו עולם מדהים, וניתנו לנו אינספור חומרים ואמצעים וכישורים המביאים לנו הנאות רבות מספור.

 

רוב האנשים אינם יודעים להעריך את הטובות הרבות שיש בחייהם, אינם מסוגלים להעריך נכונה את שוויה של הראייה, השמיעה, ההליכה, אפילו הריסים שבעפעפיים או הגבות שנועדו למנוע מן הזיעה להיכנס לעיניהם. באמת שלא חסר על מה להודות, ובמה לראות את טובו של ה' במציאותנו.

 

 

הבט כי ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן:

- גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק.

- הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים.

- בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. - בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים.

- המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

 

האם יש לך ספק בכך, שמי שברא כל זאת, יש לו מטרות גדולות בשבילך?

ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. אך מהו המסלול שכל אחד מאיתנו בוחר לעצמו בחיים? האם לא נאמין במי שברא אותנו או נדחה את הטבתו חלילה?

 

מי מאיתנו היה מוכן תמורת מיליון דולר לוותר על מאור עיניו (או אפילו רק על ראייה צבעונית של המציאות), על יכולת השמיעה, חוש הטעם, המישוש, שתי ידיו או על שתי רגליו? אפילו אדם שינסה רק יום אחד לקשור את שני אגודליו יגלה מהר מאוד עד כמה הוא נצרך להם; אדם שיעטה על ידיו כפפות יגלה כמה הציפורניים חסרות לו במהלך היום. אך מי מאיתנו נתן אי פעם את הדעת להודות על אגודל או ציפורן?

כל אחד מאיתנו קיבל אלפי מתנות חינם מהקב"ה, שכל אחת מהן שווה מיליונים. כל אצבע היא מערכת מופלאה בתחכומה שרק כדי לחקותה באופן מלאכותי - נדרשים טובי המדענים והלוגיסטיקנים, שעדיין לא מתקרבים למקור... כמה מאיתנו יודעים להעריך את כל המתנות הללו, לפני שאנו מבקשים עוד?

ילד מפונק נוהג להתלונן כי אינו יודע להעריך את כל המתנות והאהבה שמרעיפים עליו הוריו. אך אם נביט בעין ישרה על מציאותו של האדם, נמצא שהוא חי ברווח יותר מכל בעלי החיים בעולם, והרבה יותר ממה שהוא נזקק כדי לשרוד, וכל זה נובע בשל אינספור טובות חינם שהבורא הרעיף עליו.

הבורא יתברך לא היה חייב לברוא את כל עצי הפרי שיש בעולם, ולא את כל סוגי החומרים שיש בקרקע, וגם לא את כל מגוון בעלי החיים בטבע. האדם היה יכול לשרוד גם עם עין אחת ואוזן אחת, וללא ראייה צבעונית של המציאות. אך הבורא נתן לאדם מעל ומעבר כדי שיהנה מהבריאה.

 

אך יותר מכל צריכים אנו להודות על כך שה' לא הפקיר אותנו בעולמו, אלא נתן לנו את המתנה הגדולה מכל, והיא תורתו הקדושה - אשר מחנכת אותנו כיצד להיות אנשים טובים וצדיקים, ולזכות לקרבתו הנצחית של הקב"ה - שהיא העונג הגדול מכל העינוגים האפשריים. ראה לדוגמה בהרצאתו של הרב זמיר כהן על "השבת - מקור הברכה":

https://www.hidabroot.org/video/61051

ועל מצוות במאה ה-21:

https://www.hidabroot.org/video/60834

מי שזוכים לקיים את יהדותם בהדרכה נכונה, זוכים לחיים טובים יותר, לזוגיות טובה יותר, לחינוך ילדים טוב יותר, לאריכות ימים ולשמחת חיים. שיעורי הדיכאון והגירושין גדלים בעולם, רק משום שלא זכו להדרכת התורה הקדושה.

 

* * *

 

אלוקים לא משנה את דעתו:

 

הבורא יתברך הוא אינסופי ונצחי, ולכן מוחלט - בלתי משתנה במהותו, כך שגם רצונו איננו משתנה. ה' אינו דומה לאדם שהיום רוצה כך, ומחר רוצה אחרת: "נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם כי לא אדם הוא להנחם" (שמואל א, פרק טו, כט).

 

התורה היא גילוי רצונו של ה'. כיוון שרצונו של ה' אינו משתנה, גם התורה לא תשתנה לעולם. זו הוכחה לנצחיות התורה - על פי יוצרה: "כי אני ה' לא שניתי ואתם בני יעקב לא כליתם" (מלאכי ג, ו).

 

אלוקים רואה את העתיד ומנבא אותו, ועל כן אינו משנה את בחירותיו: "מי פעל ועשה, קורא הדורות מראש, אני ה', ראשון ואת אחרונים אני הוא" (ישעיהו מא, ד).

 

אלוקים כידוע אינו תלוי בזמן, היה הווה ויהיה, ולפיכך לא יבחר בתורה ובעם שלא יהיה חפץ בהם בעתיד. שהרי הבורא רואה עד סוף כל הדורות.

בתנ"ך נמצאות נבואות רבות על כל הדורות, ואפילו על אחרית הימים, הן המוכיחות את ידיעת ה' את העתיד של העולם ושליטתו במהלכי ההיסטוריה. אחת מהנבואות הגדולות בתורה היא הנבואה על גלותו של עם ישראל לכל קצוות תבל, כמו גם השיבה לארץ ישראל באחרית הימים.

 

ה' אינו חוזר בו מהבטחותיו כי: "לא איש אל ויכזב" (במדבר כג, יט). הקב"ה לא שב בו מהבטחותיו,  משום שהוא מציאות נצחית, ומשום שהוא קורא כל הדורות מראש, וגם משום ש"נצח ישראל לא משקר"! אלוקים לא חוזר בו מהבטחותיו הנצחיות: "ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם, לא מאסתים ולא געלתים לכלותם - להפר בריתי איתם, כי אני ה' אלוקיהם. וזכרתי להם ברית ראשונים, אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לעיני הגויים, להיות להם לאלוקים, אני ה', אלה החוקים והמשפטים והתורות אשר נתן ה' בינו ובין בני ישראל בהר סיני ביד משה" (ויקרא כו, מד).

 

* * *

 

ביציאת מצרים ובמעמד הר-סיני זכה כל עם ישראל לראות נסים בסדר גודל ארצי, המוכיחים שהתורה ניתנה מבורא עולם, ולא מאדם בשר ודם.

 

מובן שהבורא שברא את האדם בחוכמה כה אדירה - לא ימסור תורה בדרך אותה כל אדם יכול לזייף. הרי כל מוסד פסיכיאטרי שמכבד את עצמו מחזיק לפחות עשרה אנשים שמדווחים שהם מדברים עם אלוהים, ולהבדיל עם פיות, חייזרים ומפלצות. וידועים לנו לא מעט מקרים של אנשים חולי סכיזופרניה שמדמיינים דברים שאינם קיימים במציאות.

אנו יודעים שהבורא הוא חכם (מהכרת הפיזיקה של היקום והאנטומיה של החי) ולכן אנו יודעים בוודאות מוחלטת שהבורא לא ימסור תורה בדרך אווילית לאדם בודד שגם יכול לשקר להמונים.

 

היהדות הינה הדת היחידה בעולם הטוענת לאירועים נסיים בקנה מידה שכל העם עד להם - כמו יציאת מצרים, מכות מצרים, קריעת ים-סוף, מעמד הר-סיני, ארבעים שנה במדבר, כיבוש הארץ בצורה ניסית ועוד. היא התורה היחידה העומדת בפני מבחן ההיסטוריה וההגיון, פשוט, כי היא היחידה הטוענת לתורה שניתנה להמונים במעמד אלוקי לאומי.

מכאן שהיהדות היא אמת בוודאי.

 

אז אנו יודעים שהתורה היא אמת בגלל שאנו העם היחיד בעולם שזכה להתגלות ישירה של האלוקים בפני עם שלם, מה שאין לאף עם ואף דת בעולם (וזו הסיבה ששתי הדתות הגדולות בעולם, הנצרות והאסלאם, ביססו את דתותיהם על התורה שלנו).

 

יש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. הנושא הוסבר במאמר "ההוכחה ההיסטורית":

https://www.hidabroot.org/article/219799

 

עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי אלוקים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו!

יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. וכל עיקרי האמונה מבוררים בספרי רבותינו, כמו ספר הכוזרי, חובת הלבבות ועוד.

 

אין למעשה מקום להשוואה ודמיון בין תורת ישראל לדתות אחרות, כי התורה היא המקור לכול:

 

א. נוכל למצוא שעד תורת ישראל, כל העמים האמינו בפסלים ואלילים ילדותיים. תורת ישראל היא שגילתה לעולם את האמונה באלוקים אחד, נצחי ואינסופי, אשר ברא את העולם. מיליארדי אנשים מאמינים כיום באלוקים, ב-God או ב-אללה, ואינם יודעים כי המקור לאמונת הוא בגילוי של תורת ישראל לעולם.

 

ב. תורת ישראל היא שלימדה את העולם את עשרת הדברות, לא תרצח, לא תגנוב, לא תנאף, לא תחמוד, ואהבת לרעך כמוך, עזרה ליתומים ואלמנות, צדקה וחסד, ואפילו מעמד האשה:

https://www.hidabroot.org/article/1144426

 

ג. כפי שנאמר, תורת ישראל הנה התורה היחידה בעולם שמבוססת על התגלות אלוקית בפני עם שלם, על נסים בסדר גודל ארצי שכל העם כולו ראה: עשרת המכות, קריעת ים סוף, עמוד האש והענן, 40 שנה של נסים במדבר, וכמובן מעמד הר-סיני שבו ה' דיבר אל כל עם ישראל ומסר להם את תורתו הקדושה.

מסיבה זו, שתי הדתות הגדולות בעולם - הנצרות והאסלאם - ביססו עצמם על ספר התורה של היהודים וכל נביאי ישראל. כיוון שלא ניתן להמציא היסטוריה של התגלות, הם התבססו על ההתגלות לעם ישראל, וטענו שהם 'ממשיכיהם'. כמובן שהשכל הישר פונה ישירות למקור, ולא יאמין בחיקוי והזיוף המאוחר.

אמליץ בנוסף לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", המתארת דו-שיח עם אלוקים על שאלות רבות באמונה (הוכחות למציאות הבורא, משמעות החיים, אמיתות התורה, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

 

אשמח לעזור בכל שאלה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אלוקיםטוב השם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה