חברה והשקפה

האם לקב"ה יש רגשות?

  • ה' חשון התשפ"ג
אא

שאלה

שלום וברכה,
אז ככה: באחד השיעורים בתיכון שלי, היה שיעור על השקפה, והמורה שלי הסבירה על י"ג מידות הרחמים מתוך פירושו של הרמב"ם והיא אמרה שלקב"ה אין שום רגשות, לדוג': הוא לא שמח/ עצוב/ כועס וכו'
אז עכשיו השאלה שלי: האם זה באמת נכון? אין דבר כזה שאני משמחת במעשים שלי את הקב"ה או שאני עושה לו נחת?
ואם כן, אז מדוע כתוב בתורה: "וחרה אף ה' בכם.." ושהקב"ה כעס כמה פעמים על משה רבינו/ על עמ"י?

תשובה

שלום וברכה,

 

ודאי שאת עושה נחת רוח. אם לא היה לקב"ה שום רצון, אז הוא לא היה בורא את העולם, ולא מצווה אותך מצוות. ברצונו יצר את העולם ואותנו, ויש לו רצון כלפי כל אחד מאיתנו: "ראה נתתי לפניך היום, את-החיים ואת-הטוב, ואת-המוות, ואת-הרע... העידותי בכם היום, את-השמיים ואת-הארץ--החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה; ובחרת, בחיים" (דברים ל, טו).

 

נא לקרוא: "האם לאלוקים יש רצון?"

https://www.hidabroot.org/article/218147

במאמר זה תמצאי תשובה לשאלתך יחד עם מקורות.

 

אלוקים אוהב אותנו ורוצה בטובתנו (לכן ציווה אותנו: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך", ואמר: "בנים אתם לה' אלוקיכם"), לשם כך ברא את העולם וברא אותנו, ונתן בלבנו אהבה ורחמים.

 

עם זאת, אלוקים אינו רוצה דברים או כועס כאדם. לדוגמה נאמר בנביא: "האותי הם מכעיסים? נאום ה', הלוא אתם למען בושת פניהם" (ירמיהו ז, יט), "וכי הכעס הוא בעבורי? וכי מעשיהם מזיקים לי? הלוא הכעס יזיק להם, כי יהיה להם לבושת ולכלימה" (מצודת דוד). ראה עוד במאמר: "האם לאלוקים יש רצון?"

https://www.hidabroot.org/article/218147

  

שימי לב שאין  באמת "רע" אמיתי בעולם הזה, כל מה שאנחנו מגדירים כ"רע" הוא בסך הכול העדר של טוב (עיוורון הוא העדר של מתנת הראייה, חולי הוא העדר של בריאות, עוני הוא העדר של פרנסה, כשם שחושך הוא העדר של אור). 

 

כל רוע נובע כידוע מחיסרון (ולראיה: מדוע אדם מקנא וגונב וחומד? רק משום שהוא רוצה להשיג דבר שיש אצל חבירו). לעומת זאת השלמות נובעת מטוב, משפע, מהרצון להטיב (לכן רחמים ואהבה מתבטאים בנתינה). אלוקים הוא אינסופי ומושלם, אין אצלו גבולות ולא חסרונות משום סוג, ואין דבר שיוכל להשיג מן האדם, ומכאן שכל מה שעושה ה' הוא רק לטובה. 

הקב"ה ודאי אינו מעניש על חטאים בתורת נקמה, שהרי כל מטרתו היא להטיב לאדם, בדומה לאב שרוצה לקדם את בניו ולהועיל להם.

אצל הקב"ה לא קיים מושג של רוע או אכזריות ח"ו, כי הרי כל מה שהקב"ה עושה - הוא עושה אך ורק למעננו ולטובתנו, גם כשמונע מאיתנו טובות (החטאים פוגמים בנשמתנו, ומונעים את ההנאה הגדולה מכל - שהיא קרבת ה' בגן עדן. בדומה לרופא מנתח, כך ה' מעביר לעתים את הנשמה ייסורים ונסיונות שונים שנועדו לתיקונה הרוחני, כדי שתזכה לאושר ושכר נצחיים בעולם הבא).

 

נא לקרוא עוד בקישור הראשון. אשמח לעזור בכל שאלה נוספת.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בורא עולםמידות הרחמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה