חברה והשקפה

אמיתות המסורת

כ"ז תמוז התשפ"ב | 26.07.22 00:00

שאלה

שלום הרב,
אני הרבה מאוד זמן בודק על אמיתות התורה וכל זה, ואני שם לב שההוכחה הכי גדולה לתורה שבכתב ולתורה שבעל פה נשענת על המסורת- אבל אף פעם זה לא באמת קנה אותי כל כך.
השאלה בעצם שאני מעוניין מאוד לשאול, בבקשה ממך, אם תוכל לחדד ולהסביר לי יותר למה במילארד אחוז אי אפשר לשנות מסורת או לחרטט מסורת??
וגם לפעמים אני אומר אולי הם הכריחו אותם כך לעשות, או היה מלך שחלם חלום שזו האמת וכך הם עשו, או לא יודע מה, לא הייתי שם, איך אני יכול לדעת שהמסורת אמיתית במילארד אחוז, קשה לי מאוד מאוד לתפוס את זה, אני חייב שתחדד לי את זה, שלא יהיו לי ספיקות בנושא הזה, ושאני אבין שאי אפשר לשנות מסורת או להכניס משהו לתוך המסורת לדוגמא (בתקופת החשמונאים הפסיקו לשמור שבת- זו סתם דוגמא, אני רק רוצה להבין למה אי אפשר להכניס משהו לתוך המסורת)
ואיך אני ידע שכל מה שהתורה אומרת בין תורה שבעל פה לבין תורה שבכתב באמת היה במסורת.
הבעיה שלי היא לאו דווקא רק על תורה, מסורת היא בעצם היסטוריה, ת'אמת אני גם לא כלכך מאמין גם להיסטוריה, לשואה אני מאמין כי סבא שלי היה וזה, אבל איך אני יכול להאמין למשהו שהיה לפני אלפי שנים, יכול היה יכול לא היה, אני גם לא אומר שלא היה, אני לא יודע!
מה לעשות כדי לפתור את הנושא הזה, וכן להאמין באמונה שלמה במסורת של התורה שבעל פה ושבכתב, ובאופן כללי למסורת..?
אשמח ממש לתשובה מפורטת שתחדד לי את הנושא ממש!
תודה רבה רבה לכל הרבנים בהידברות! אתם עושים עבודת קודש!!!

תשובה

שלום,   כל הכבוד על חיפוש האמת. אמרו חז"ל שבדרך שבה אדם רוצה לילך, בה מוליכים אותו מן השמים. הרוצה להיטהר - מסייעים בידו. כיוון שאתה חפץ באמת, הקב"ה יוביל אותך אל תורתו הקדושה.   המסורת היא הדרך שלנו לדעת מה קרה לפני שנולדנו. שים לב שטבע האדם אינו לשקר. בני אדם מטבעם לא משקרים לילדיהם. לראיה: אתה ודאי לא תשקר לילדיך, ואני בטוח שאין לך ספק לגבי ההיסטוריה המשפחתית שסיפרו לך אביך ואמך, סבך וסבתך. אמרת שאתה מאמין לסבא שלך, אבל באותה מידה עליך להאמין לסבא של סבא של סבא שלך - אשר העביר את חג הפסח לזכר יציאת מצרים, וערך את ליל הסדר בשנה בשנה, במשך 3300 שנה עד יציאת מצרים!   בני אדם עשויים לטעות, אך לא לשקר. וזו הסיבה שלא היתה המעולם המצאה של היסטוריה המונית.   ישנו פתגם באנגלית שאומר: "No man is an Island" - אף אדם אינו אי בודד. כלומר, בני אדם חיים בקהילות ובאים במגע עם אנשים אחרים, יש להם משפחות והם נזקקים לאנשים נוספים בחייהם. כל בן צריך למצוא בבוא היום אשה להתחתן איתה - וגם לה כמובן יש משפחה, סבות ואבות משני הצדדים. בכל משפחה יש דודים ודודות, בני דודים ובני דודות, אחים ואחיות, סבים וסבתות, קרובים ורחוקים. וכמובן יש מגע עם שכנים, רופאים, קיים מסחר עם בני עמים אחרים והיכרות עם תרבויות שכנות. אף אדם אינו "אי בודד". לכן לא ייתכן שמישהו ישקר לבניו - כאשר מיליוני אנשים סביבו יכחישו את עדותו. השקר תכף ומיד יתגלה.   כמו כן יש לשים לב,   א. התורה נועדה לעם שלם, ולא למשפחה יחידה. היא מתעדת כיבוש של הארץ, מוסד של כהנים, לווים, סנהדרין ועוד. כמו גם 12 שבטים אשר שולטים בנחלות הארץ. אי אפשר לבוא לילדים ולומר להם שעכשיו לילה, כשהם רואים מולם יום. כך גם לא ניתן להמציא אירועים בקנה מידה ארצי - שאין מיליוני משפחות נוספות ששמעו עליו. לא ניתן להעלים את עם ישראל ובית המקדש, ולהמשיך להאמין בתורה שאף עם לא מעיד עליה מאבותיו. גם כל בני העמים מסביב אמורים לדעת על כיבוש הארץ בידי ישראל, ועל ההיסטוריה ההמונית של עם ישראל. ממליץ לך לקרוא בעיון במאמרי "ההוכחה ההיסטורית": https://www.hidabroot.org/article/219799   ב. ההיסטוריה ממשיכה לזכות לתיעוד היסטורי בכל דור, כך שכל דור זוכה לתיעוד נוסף בשרשרת. אילו היתה משפחה אחת בלבד מעבירה את התורה לפתע - אירוע זה היה מונצח בכתביהם של הבנים ובני הבנים שיוולדו מהם - אשר היו מספרים שכך קיבלו בדור נכחד מן "הסבא הגדול". פירוש הדבר שהעם היה זוכר את אבותיו שהגיעו ממשפחה בודדה, וסיפור זה היה מתועד גם כן. לא ניתן "להשתיל" היסטוריה, גם להעלים את "המשתיל" מאזני הדורות הבאים, וגם להעלים את זמן ואירוע "ההשתלה"...   ג. ישנם 24 ספרי תנ"ך שמתעדים כל תקופה בעם ישראל, את גודל העם, המלחמות, המנהיגים, המלכים וכו'. מה שלא נותן מקום ל"השתלה", שכן כל תקופה תועדה בידי אנשי דורה - אשר העידו על מסורת הדור הקודם. כך לדוגמה, ספר יהושע מתעד את כיבוש הארץ לאחר פטירת משה. ספר שופטים מתעד את המלחמות והמנהיגים לאחר כיבוש הארץ. ספר שמואל מתעד את המלחמות והמנהיגים בתקופת המלכות הראשונה - שאול ודוד, וספר מלכים מתעד את התפלגות הממלכות, ממלכת ישראל וממלכת יהודה. לאורך כל התקופות הללו היו שני בתי מקדש, סנהדרין וכהנים ולווים.   חשוב להבין שהיסטוריה לא יכולה להיות "מומצאת" על ידי אנשים מעטים. היסטוריה עוברת בידי מיליונים, או לא עוברת בכלל.   אדם אחד לא יכול להמציא היסטוריה לאומית. אדם יכול לכתוב בספר מה שירצה, אך לא ניתן לשכנע עם שלם בהיסטוריה שלא שמע מאבותיו. אם זה היה אפשרי - עוד אלפי דתות בעולם היו מספרות על נסים בקנה מידה המוני כמו בתורת ישראל!   עובדה שמוחמד שלט בעמו הפרימיטיבי בחרב, והיה הורג כל מי שכפר בנביאותו. בכל זאת לא יכל לשכנע אנשים בנסים שלא ראו - זאת מפני שאף אדם איננו אי בודד, וכל אב מספר לילדיו את האמת. אנשים יכולים להאמין לנביא שהוא ראה נס בסתר (כמו מוחמד שטען שראה מלאך במערה), אך הם לא יכולים להאמין בנס שהם ואבותיהם לא ראו בעיניהם. דבר כזה סותר את הטבע וההגיון הבסיסי של כל אדם שפוי.    אף עם לא יחגוג חגים ויקיים מצוות לזכר היסטוריה שלא שמע עליה מאבותיו.   אמליץ לך לקרוא את החוברות "סיפור מוזר", המתארת ניסיון ל"המצאת תורה", ומסבירה מדוע הדבר לא ייתכן: www.haemet.net/downloads/books/sipor_mozar.pdf   יש לזכור שיש עוד 4300 דתות בעולם. אילו היה אפשר להמציא היסטוריה המונית, אז האמן שעוד הרבה מאוד דתות בעולם היו ממציאות נסים בסדר גודל ארצי.   נ.ב. תוכל לציין מקור לכך שבתקופת החשמונאים לא שמרו שבת? חשוב להבין שלאבד זה קל, אך ליצור דבר חדש אי אפשר. עמים יכולים לאבד מסורות ולאבד היסטוריה אם אינם מקפידים על שמירתה, אך אין אפשרות לייצר ההיסטוריה מחדש.   אמליץ לך לקרוא בחוברת "סיפור מוזר" שהזכרתי, שעוסקת בנושא שאלתך. וגם בחוברת "שיחה גורלית" שמתארת דו-שיח על מציאות הבורא ואמיתות התורה: http://www.gorali.122.co.il/do_siah.doc   נשמח לעזור לך בכל שאלה.   בברכה, דניאל בלס

כותרות מומלצות

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה