הלכות ומנהגים

איך ניתן לתקן צפייה במראות לא צנועים בהריונות?

  • כ"א אדר ב' התשפ"ב
אא

שאלה

לצערי הרב צפיתי במראות לא צנועים ואפילו פסולים במהלך ההריונות שלי. הבנתי שיש משמעות והשפעה גדולה של מראות שהאם רואה במהלך ההריון על הילוד, אני מאוד חוששת שזה פגע וימשיך לפגוע ולהשפיע על ילדיי הרכים. מה ניתן לעשות כדי לתקן בע"ה? אני מרגישה שזה כבר משפיע לרעה. תודה.

תשובה

שלום רב,

עיקר התיקון של כל עבירה, וגם של פגם העיניים, הוא על ידי חזרה בתשובה שלמה, היינו - א. חרטה על החטא. ב. וידוי בפה (כדלהלן). ג. וקבלה לעתיד לא לשוב עוד לחטא זה לעולם (רמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה ב).

וידוי בפה, היינו שצריך לומר "אנא השם, חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה" (רמב"ם שם פרק א הלכה א).

בנוסף לכך יש לציין מה שכתב רבנו יונה בשערי תשובה (שער א אות טו) ועוון העיניים יכופר בדמעות, כמו שנאמר (תהלים קיט קלו) "פלגי מים ירדו עיני על לא שמרו תורתך", לא אמר על לא שמרתי תורתך, אבל אמר לא שמרו, כי הם סבבו החטא, על כן הורדתי פלגי מים.

וכן מה שכתב בספר ראשית חכמה (שער הקדושה פרק ח) שתיקון העיניים הוא על ידי שיסתכל בעיניו אל יצירת הבורא, שמצווה לעשות כן, כמו שאמר דוד המלך (תהלים ח ד-ה) "כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים אשר כוננתה מה אנוש כי תזכרנו". וכן להסתכל במצוות ציצית, כמו שכתוב (במדבר טו לט) "וראיתם אותו וזכרתם" וגו'. וכן אם ראה ספר תורה או חכם או זקן עובר לפניו שיקום מפניו ויהדרו כמצוותו, ולא יעלים עיניו כדי שלא יראהו ויקום, כי על זה נאמר במצווה זו (ויקרא יט לב) "מפני שיבה תקום וגו' ויראת מאלוקיך".

עוד כתב שם, ומתיקון העיניים להוריד דמעות על אדם כשר, כמו שאמרו ז"ל במסכת שבת (דף קה עמוד ב) על הפסוק (תהלים נו ט) "נודי ספרת אתה שימה דמעתי בנאדך הלא בספרתך", אמר רבי שמעון בן פזי אמר רבי יהושע בן לוי משום בר קפרא, כל המוריד דמעות על אדם כשר הקב"ה סופרן ומניחן בבית גנזיו.

ועוד כתב שם, כי תיקון העיניים בהיות האדם מסתכל בהן לקרות בתורה, בפרט בתורה שבכתב, ובפרט מן הפרט כשעולה לקרות בספר תורה בבית הכנסת. יעו"ש עוד בדברי קדשו.

תשתדלי לקיים מהאמור מה שאת יכולה, ומה ששייך גם לגבי אישה, ובעזרת ה' זכויות אלו יתקנו גם את ההשפעה הלא טובה שהייתה על ילדייך שיחיו.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הריוןהסתכלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה