הלכות ומנהגים

האם יש היתר להספיד את הרב חיים קניבסקי זצ"ל בתוך שלושים יום לפני פסח?

  • כ' אדר ב' התשפ"ב
אא

שאלה

רציתי לשאול האם יש היתר להספיד את גדול-הדור שר התורה בתקופה זו שהיא תוך 30 יום קודם לחג כשזה הרי כבר לא בפניו? ישנם שמספידים וישנם שמצאו עצה וקראו לזה ”התעוררות”. מה ההיתר שלהם והאם לי יהיה מותר להשתתף?

תשובה

שלום רב,

האיסור להספיד נפטר שלושים יום לפני המועד, הוא דווקא כשנפטר לפני שלושים יום קודם המועד (שלחן ערוך אורח חיים סימן תקמז סעיף ג), וטעם האיסור, כי אין המת משתכח מן הלב עד אחר שלושים יום, ואם יספידו פחות משלושים יום לפני הרגל יבוא על ידי זה לבכות ולהצטער ברגל, שעדיין לא שכח אותו (משנה ברורה סק"ב).

אולם אם נפטר בתוך שלושים יום קודם המועד מותר להספידו (שלחן ערוך שם), וטעם ההיתר, מפני שהוא לו חדש והמרירות קבוע לו בלבו ואינה מתווספת בשביל ההספד (משנה ברורה סק"ה), והיתר זה הוא אף שלא בשעת הלוויתו (שמירת שבת כהלכתה חלק ב' פרק סה הערה רצז בשם הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל). ונמצא שההיתר להספיד את הרב חיים קניבסקי זצ"ל בתוך שלושים יום לפני פסח, הוא פשוט וברור, שהרי נפטר בתוך שלושים יום לפני פסח.

זאת ועוד - יש מגדולי הפוסקים שהתירו להספיד תלמיד חכם תוך שלושים יום לרגל (אפילו כשנפטר לפני שלושים יום קודם הרגל), וכפי שכתב בשו"ת שבות יעקב חלק ב' (סימן כה) להתיר באופן זה, מפני שכבוד תורה דוחה כבוד הרגל בכל עניין, כי אין מועד בפני תלמיד חכם. וכן כתב בשו"ת בית אפרים (סוף חלק יורה דעה) להקל בזה במקום שיש חובת היום וצורך השעה שמת גדול הדור שמוטל על כל תלמידי חכמים להספידו. ע"ש. גם בשו"ת עולת שמואל (לרבי שמואל לייב קוידר זצ"ל, סימן עז ד"ה וביותר) כתב, שהספד על אדם גדול שהוא לעורר כל עדת בני ישראל, וכל בית ישראל יבכו באבדן הצדיק, והספד זה נמסר רק לגדולים חקרי לב היודעים במעשיו, אין בו איסור הספד לפני הרגל, ואם לא היה שעת הכושר עד סמוך לחג אין לחוש, ולא לבד שהוא מותר אלא חובה גם כן יש. ע"ש. והוזכר בקצרה במשנה ברורה (שם סק"ג).

חבל על דאבדין ולא משתכחין. מי יתן לנו תמורתו.

זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל אמן.

בשורות טובות,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פסחהספדיםהרב חיים קניבסקי זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה