הלכות ומנהגים

האם צריך להטביל קומקום חשמלי?

  • י' אדר ב' התשפ"ב
אא

שאלה

האם צריך להטביל קומקום חשמלי? ובמידה וכן איך? וכן האם יש אופציות אחרות. תודה רבה

תשובה

שלום רב,

1. אם ייצרו את הקומקום במפעל שנמצא בבעלות גויים הוא חייב בטבילה. יש לציין שדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שרק טוב להחמיר להטבילו (זאת אומרת שאין חיוב מעיקר הדין), ואם חושש שיתקלקל אם יכניסנו למים, טוב שייתן אותו במתנה לגוי, ויחזור וישאל אותו מהגוי, כי השואל כלים מן הגוי פטור מלהטבילם, כיוון שלא קנאם להיות שלו (הליכות עולם חלק ז' עמודים רסה-רסו).

אמנם עצה זו אינה מועילה לכל הדעות (יעויין ט"ז אורח חיים סימן שכג סק"ו, ויורה דעה סימן קכ ס"ק יח, שעצה זו אינה מועילה אלא לפי שעה דהיינו לאותו שבת או בחול כל זמן שאין לו מקווה, אבל לאחר השבת או שיזדמן לו מקווה כיוון שישתקע עולמית ביד ישראל ודאי הוי כלקוח בידו וחייב בטבילה, אלא שכיוון שאין זה מפורש בפוסקים יש להיזהר שיטביל כלי אחר עמו משום חשש ספק ברכה. והובא במשנה ברורה סימן שכג ס"ק לה).

2. יש עוד עצה לתת את הקומקום לחשמלאי שיפרק חלק מן הכלי באופן שיתבטל ממנו תורת כלי, ובאופן שרק חשמלאי יודע להרכיב חלק זה בחזרה (אך אם כל אדם יודע להרכיב חלק זה בחזרה אינו מועיל), ואחר כך ירכיבו חשמלאי יהודי מחדש, וייחשב על ידי זה ככלי שנעשה על ידי אומן יהודי, שפטור מטבילה (יסוד עצה זו על פי מה שכתב החכמת אדם כלל עג סעיף יג, והובא בפתחי תשובה יורה דעה סימן קכ סק"א. וכן הוא בספרו בינת אדם שער איסור והיתר תשובה סו. וכ"כ עצה זו לגבי כלי חשמל בשו"ת קובץ תשובות חלק א' סימן ג אות ב, ובשו"ת מנחת שלמה חלק ב' סימן רנ אות ד, ובשו"ת באר משה חלק ד' סימן ק, ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' סימן עב, ובשו"ת תשובות והנהגות חלק א' סימן תנ).

עצה זו מועילה דווקא אם החשמלאי יפרק וירכיב בכלי עצמו, כגון בגוף החימום, אבל בדברים שמחוצה לו כגון החוט או התקע, איננו מבטלנו בכך מתורת כלי, ועודנו חייב בטבילה (שו"ת מנחת שלמה שם, ושלחן ערוך המקוצר חלק ד' סימן קלח סעיף י).

3. עד כמה שידוע אין חשש להטביל את הקומקום, כי אם מחכים אח"כ יום יומיים כדי שיתייבשו כל החלקים הפנימיים שלו, לא נגרם לו כל נזק (ניתן גם לייבש את הקומקום בעזרת 'פן' וכיוצא בזה), וכמו שכתב בספר הכשרות (פרק ד הערה פח) שהניסיון מורה שבדרך כלל המכשיר לא ניזוק כלל, ומאות ואלפים שהוטבלו, נכנסו ויצאו בלי פגע. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קומקוםטבילת כלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה