אמונה

שאלה בנושא אמונה ובטחון בה’

  • י"ג אדר א' התשפ"ב
אא

שאלה

אומרים שהבוטח בה' לא יפחד לעולם. והרי לפעמים אנחנו מאמינים חזק במשהו מסוים ובוטחים בה', וכן לפעמים קורה אחר כך דברים לא נעימים לנו. אז שאלה 1: האם האמונה לא תמיד עוזרת? ושאלה 2: אז איך אפשר לא לפחד כי גם אם נאמין וגם אם לא אז בסופו של דבר שום דבר לא קשור בנו ומה שה' מחליט זה מה שיהיה..

תשובה

בס"ד   שלום וברכה,  

הקב"ה מלכתחילה נתן לנו אפשרות לבטוח בו, ואפשרות להתפלל אליו - כי הוא רצה לתת אפשרות לשנות את הגזירה הראשונית שגזר.

  

הביטחון והתפילה תמיד עוזרים, אם מעט ואם הרבה, וכגודל התפילה וגודל הביטחון - כך גודל העזרה. קרא בבקשה במאמר: יעקב שואל: "חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"

http://www.hidabroot.org/he/article/130581  

 

אמרו חז"ל שתשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה. 

 

כמובן אינך יכול לראות מציאות אחרת שבה לא זכית להתפלל או לבטוח, ולכן אינך יודע עד כמה המציאות שאתה חי טובה יותר בזכות צדקותיך ותפילותיך.

אלוקים ודאי מקשיב לך, כי הוא נמצא בכל מקום, וכל הדברים שאתה רואה סביבך - נעשים על ידו ומכוונים על ידו. אף תפילה לא הולכת ריקם. כל מידת ביטחון ותפילה שאתה מתפלל מקרבת אותך לבורא עולם, והיא זכות השמורה לך לנצח ותועיל לך גם בעולם הזה.

 

אף תפילה אינה הולכת ריקם, פירוש הדבר שתפילות וביטחון תמיד עוזרים לשפר את הגורל הפרטי שנקבע לאדם, אם מעט ואם הרבה.

כלומר, אם נגזר על אדם שיהיה חולה מאוד, בזכות תפילותיו וצדקתו עשוי להיות חולה פחות, ולהתייסר פחות, ממה שנפסק לו בטרם ירידתו לעולם. וכן בעניין עשירות ואורך ימים.

 

אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר". מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

 

עם זאת,

למרות שלכל אדם נקבע מזל (גורל) משמים, הרי אמרו חז"ל בפירוש שישראל מעל המזל, פירוש הדבר שיכולים לשנות את גזירתם הקודמת על ידי "תשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה".

וזה מקרא מפורש. בתנ"ך מסופר (מלכים ב, פרק כ):

"בימים ההם חלה חזקיהו למות, ויבוא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו: כה אמר ה' צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה: ויסב את פניו אל הקיר ויתפלל אל ה' לאמר: אנה ה' זכר נא את אשר התהלכתי לפניך באמת ובלבב שלם והטוב בעיניך עשיתי ויבך חזקיהו בכי גדול: ויהי ישעיהו לא יצא העיר התיכונה, ודבר ה' היה אליו לאמור: שוב ואמרת אל חזקיהו נגיד עמי: כה אמר ה' אלהי דוד אביך, שמעתי את תפילתך ראיתי את דמעתך, הנני רפא לך ביום השלישי תעלה בית ה', והוספתי על ימיך חמש עשרה שנה..."

 

חז"ל מלמדים אותנו שלמרות שחזקיהו המלך שמע את דברי הנביא שהכריז את גזירת מותו, אמר לו: "בן אמוץ כלה נבואתך וצא, כך מקובלני מבית אבי אבא,אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים" (ברכות דף י, א). ואכן חזקיהו צדק, ובתשובתו זכה לשבר את הגזירה הרעה שנגזרה לו.

 

פירוש הדבר שגם אם נקבע ליהודי כלשהו קצבה קצרה של חיים, בריאות לקויה ח"ו, פרנסה בדוחק וכו', בכוח תפילותיו ומעשיו הטובים בכוחו לשבר גזירות אלה, או לפחות לרכך את רוע הגזירה, ולקבל יותר ממה שנגזר לו בתחילה. 

  

לפעמים הגזירות הן גדולות מאוד, ולא קל לשבור אותן. אך התיקון הוא לטובה, ובמיוחד ההתחזקות באמונה למרות שלא מקבלים את מה שרוצים, ובזכות זה זוכים לשכר גדול יותר בהמשך. 

 

צריך לזכור שהקב"ה הוא כל יכול, שולט במציאות כולה, ויכול להשיב לתפילותינו בכל עת. כל תפילה מקרבת את הישועה, מקצרת דינים או מקלה מעל הייסורים שנגזרו. גם תפילה שנדמה לך שלא נענתה, למעשה נשמרת עבורך בשמים לנצח כזכות. אמרו חז"ל שכל מצווה שאדם עושה - קונה לו מלאך סנגור לעולם הבא. כך שאף תפילה אינה הולכת ריקם, אלא התפילות נשמרות כזכויות שיכולות לסייע לך בחייך באופנים רבים שלא ידעת עליהם, וכמובן מקנים לך שכר נצחי לעולם הבא.

לכן ראוי להמשיך ולהתפלל.

 

נא ראה מאמרי: "אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?"

http://www.hidabroot.org/he/article/3024

 

אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?http://www.hidabroot.org/he/article/119350

 

"תפילה או השתדלות" - מאמר שבעז"ה יפתור רבות משאלותיך:

https://www.hidabroot.org/article/1134038

https://www.hidabroot.org/article/1134039

  בברכה, דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה