אמונה

למה לה’ אכפת ממה שאני עושה?

  • כ"ד טבת התשפ"ב
אא

שאלה

שלום
רציתי לשאול למה בכלל אכפת לה' ממה שאני עושה? הרי אני רק עוד אחת מכל מיליארדי האנשים בעולם שהוא ברא. ותכלס זו בחירה שלי מה אני רוצה לעשות בחיים שלי אז למה הוא יכול להעניש אותי כשאני עושה דברים שהוא לא אוהב?

חוץ מזה, איך ה' יכול לחייב אותנו לעשות את כל מה שהוא רוצה מאיתנו, בזמן שאנחנו עושים את מצוותיו ומקריבים הרבה בשבילו, (בעוד שהוא לא מתאמץ בשבילנו) ואז כשאנחנו מבקשים עזרה הוא לא תמיד עונה?

תשובה

בס"ד   שלום וברכה,  

אלוקים ברא את הנשמה שלך, ונתן לך את השכל והבחירה להסיק על קיומו. ודאי שהוא חפץ בכך שתתקרב אליו.

אלוקים הוא אינסופי, ולא מתרשם ממספרים גדולים ("מיליארדים"). אלוקים ברגע זה משגיח על מיליארדי אטומים ועל מיליארדי גלקסיות, וגם על כל אטום ונמלה.

 

אך אתה מיוחד מכל אלה, כי יש לך את התודעה והשכל להסיק על קיומו של ה' ולעבוד אותו.

אתה מיוחד, כי אינך דומה לאף נשמה אחרת. קיבלת אופי וניסיון חיים המיוחד לך, וביכולתך לעבוד את ה' ולהתקרב אליו באופן שאף אדם אחר בעולם לא יכול.

ראה במאמר: "במה אני מיוחד?"

https://www.hidabroot.org/article/185253

  

לגבי הענישה - אלוקים אינו כועס או מעניש כדי לנקום. כל מעשיו של אלוקים נועדו לטובה. כאשר אלוקים מצווה אותנו בתורה הקדושה להתרחק ממעשים רעים ולקיים מצוות - הרי זה לטובתנו הרוחנית, כי החטאים פוגמים בנפשנו. למה הדבר דומה? לאב שיאמר לנו לא לזרוק אבנים על חתולים, ויעניש אותו לא כדי לנקום חלילה אלא כדי לעקור ממנו מידה רעה בנפש. התורה הקדושה היא ספר הוראות היצרן שמלמד אותנו את החוקים הרוחניים שבבריאה. כשם שאדם מכניס את ידו לאש, ויכווה, כך אדם שעוסק בעריות יכווה מזה. אלוקים מנסה למנוע אותנו מלהזיק לעצמנו ונשמתנו.  אפילו הייסורים נועדו לטובתנו: כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה.   כל מרדף אחרי הנאות זמניות ואנוכיות מזיק לנפש, ומוסיף לאדם ייסורים שהתורה רוצה למנוע. כך לדוגמה - בזוגיות טובה על פי התורה הקדושה זוכה האדם להנאה אמיתית וחיבור אמיתי עם אשתו, אך בפריצות האדם מגיע למיאוס בחיי הנישואין ולגירושין. כך שהבורא יתברך אינו בא "סתם כך" כדי לאסור עלינו איסורים, אלא כדי להדריכנו לחיים טובים ומאושרים יותר גם בעולם הזה, וגם לחיי הנצח של העולם הבא.

   הקב"ה רוצה שנהנה בחיים, אך הוא רוצה שנהנה בצורה הטובה ביותר. הוא יתברך נתן לנו בחירה חופשית בין טוב לרע - עליהם נקבע מקומנו לעולם הבא. המצוות הן למעשה הוראות היצרן שמסר הבורא להדריכנו בדרך הטוב, ולהטיב לנו. העניין הוסבר בהרחבה במאמרי "למה לא מספיק להאמין בלב?":https://www.hidabroot.org/article/237113 במאמר זה תמצא הסבר לשאלתך.   את רוב החוקים אנו מבינים, כי טובתם נראית לכל. וגם התוצאות נראות היטב. לדוגמה, חוקי הצניעות נועדו להפריד בין המינים, ולמנוע תאווה מעוורת - אשר גורמת להיקשרויות רגשיות שגויות, ואחר כך למפח נפש וצלקות (לא במקרה שיעורי הגירושין בחברה הכללית הגיעו לממדים מפחידים: כל זוג שלישי בישראל מתגרש! הסיבה לכך היא חוסר צניעות והפרדה בין המינים). הוראות היצרן של הבורא נועדו לתת לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה - חיי משפחה, זוגיות נאמנה, חינוך ילדים טוב יותר. עוד בתשובה הבאה:https://www.hidabroot.org/question/250494 המצוות נועדו לטובתנו, לכן מקיימי המצוות זוכים לחיים טובים יותר גם בעולם הזה, וכמובן לנצח נצחים בעולם הבא.

 

בשונה ממה שחשבת, אלוקים נותן לנו הרבה מאוד.

 

הבט כי ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן: - גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. - הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. - בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. - בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. - המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.   האם יש לך ספק בכך, שמי שברא כל זאת, יש לו מטרות גדולות בשבילך? ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. אך מהו המסלול שכל אחד מאיתנו בוחר לעצמו בחיים? האם לא נאמין במי שברא אותנו או נדחה את הטבתו חלילה?   מי מאיתנו היה מוכן תמורת מיליון דולר לוותר על מאור עיניו (או אפילו רק על ראייה צבעונית של המציאות), על יכולת השמיעה, חוש הטעם, המישוש, שתי ידיו או על שתי רגליו? אפילו אדם שינסה רק יום אחד לקשור את שני אגודליו יגלה מהר מאוד עד כמה הוא נצרך להם; אדם שיעטה על ידיו כפפות יגלה כמה הציפורניים חסרות לו במהלך היום. אך מי מאיתנו נתן אי פעם את הדעת להודות על אגודל או ציפורן? כל אחד מאיתנו קיבל אלפי מתנות חינם מהקב"ה, שכל אחת מהן שווה מיליונים. כל אצבע היא מערכת מופלאה בתחכומה שרק כדי לחקותה באופן מלאכותי - נדרשים טובי המדענים והלוגיסטיקנים, שעדיין לא מתקרבים למקור... כמה מאיתנו יודעים להעריך את כל המתנות הללו, לפני שאנו מבקשים עוד? ילד מפונק נוהג להתלונן כי אינו יודע להעריך את כל המתנות והאהבה שמרעיפים עליו הוריו. אך אם נביט בעין ישרה על מציאותו של האדם, נמצא שהוא חי ברווח יותר מכל בעלי החיים בעולם, והרבה יותר ממה שהוא נזקק כדי לשרוד, וכל זה נובע בשל אינספור טובות חינם שהבורא הרעיף עליו. הבורא יתברך לא היה חייב לברוא את כל עצי הפרי שיש בעולם, ולא את כל סוגי החומרים שיש בקרקע, וגם לא את כל מגוון בעלי החיים בטבע. האדם היה יכול לשרוד גם עם עין אחת ואוזן אחת, וללא ראייה צבעונית של המציאות. אך הבורא נתן לאדם מעל ומעבר כדי שיהנה מהבריאה.

 

יש לזכור שהקב"ה יתברך לא משיג דבר מאיש. הוא הרי יוצר כל המציאות כולה, ולא ניתן להעניק לו דבר משל עצמנו, כי כל מה ששלנו - ניתן ממנו. אמרו חז"ל בפרקי אבות (ג, ז): "תן לו משלו, שאתה ושלך שלו. וכן בדוד הוא אומר (דברי הימים א, פרק כט, יד): כי ממך הכל ומידך נתנו לך". ה' דורש מאדם להתקין מזוזה, רק לאחר שנתן לו בית. ה' דורש מאדם לערוך ברית מילה לבנו, רק לאחר שנתן לו בן. ה' דורש מאדם להניח תפילין, רק לאחר שנתן לו יד. ה' דורש מאדם לשמור על טהרת העיניים, רק לאחר שנתן לו עיניים. וכן בכל דבר ודבר שה' דורש מאיתנו מצווה כלשהי, הוא רק לאחר שה' נתן לנו מתנה ששווה אלף אלפי מונים יותר ממעשינו. לכן, אצל הקב"ה לא קיים מושג של רוע או אכזריות ח"ו, כי הרי כל מה שהקב"ה עושה - הוא עושה אך ורק למעננו ולטובתנו, גם כשמונע מאיתנו טובות (החטאים פוגמים בנשמתנו, ומונעים את ההנאה הגדולה מכל - שהיא קרבת ה' בגן עדן. בדומה לרופא מנתח, כך ה' מעביר לעתים את הנשמה ייסורים ונסיונות שונים שנועדו לתיקונה הרוחני, כדי שתזכה לאושר ושכר נצחיים בעולם הבא).  

אך יותר מכל צריכים אנו להודות על כך שה' לא הפקיר אותנו בעולמו, אלא נתן לנו את המתנה הגדולה מכל, והיא תורתו הקדושה - אשר מחנכת אותנו כיצד להיות אנשים טובים וצדיקים, ולזכות לקרבתו הנצחית של הקב"ה - שהיא העונג הגדול מכל העינוגים האפשריים. ראה לדוגמה בהרצאתו של הרב זמיר כהן על "השבת - מקור הברכה":https://www.hidabroot.org/video/61051 ועל מצוות במאה ה-21:https://www.hidabroot.org/video/60834 מי שזוכים לקיים את יהדותם בהדרכה נכונה, זוכים לחיים טובים יותר, לזוגיות טובה יותר, לחינוך ילדים טוב יותר, לאריכות ימים ולשמחת חיים. שיעורי הדיכאון והגירושין גדלים בעולם, רק משום שלא זכו להדרכת התורה הקדושה.  

אמליץ לך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", המתארת דו-שיח עם אלוקים על שאלות רבות באמונה (הוכחות למציאות הבורא, משמעות החיים, אמיתות התורה, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

 

אשמח לעזור בכל שאלה.

  בברכה, דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תפילהעבד השם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה