הלכות ומנהגים

2 שאלות בנושא של איסורים והגבלות התורה

  • כ"ז כסלו התשפ"ב
אא

שאלה

1) אני אדם מאוד דתי, אך לאחרונה חש אי נוחות רבתית עם כל ההגבלות של התורה וכו' , וכל פעם ההגבלות האלה ובעצם הרגשת "הכפייה" ואיתה המחנק שהיא מביאה. לדוגמא: שמעתי שאין להיות חבר לאדם חילוני, וזה מאוד מאכזב כי יש לי כמה חברים חילוניים כמו אחים האם אעזוב אותם בגלל זה? האם להטטר ולהשתדל לחזק אותם כאילו אני איזה רב? כאילו שכל אדם דתי הוא ישר ונאמן איתיי לאורך מה. ושמעתי גם שאין לאכול בחוץ אפילו דבר קטן כארטיק או חטיף ויש אומרים גם אסור לשתות ברחוב כי זה דומה לכלב וזה פוסל לעדות, הדת אומרת לך אל תאכל אפילו נשנוש שאתה ברחוב , ושלא נדבר על זה שיייש דעות שסוברים שגם לשתות אסור, וכמובן עוד דוגמאות לדבר הזה פשוט העניין הזה מאוד מציק כל העניין של ההגבלות והאיסורים הבלתי פושרים , וזה כלל לא מוסיף לי לשגרת הדת שלי.

2) באותו נושא- שמעתי שגם אין לישון על הגב או על הבטן, אך לי מאוד קשה לישון הצד מכל מיני טעמים, אם כך יוצא שאני לא יישן כלל בגלל שההלכה אומרת שאין לישון על הצד , יש כאלה שקשה להם מטעמי משקל עודף, מחשבות וטרדות ייתר וכו' , אני אדם כזה שקשה לו לישון על הצד אלא על הבטן יותר קל , על הצד מאוד מקשה, האם לוותר על השינה הטובה בגלל כך?
תודה לכבוד הרב, כי מאוד מקשה עליי דברים אלו ואחרים, אשמח מאוד לפיתרון ותשובה מספקת ואם אפשר מקורות אשמח מאוד.

תשובה

שלום וברכה

ראשית שווה כל מאמץ כדי לקיים את דברי התורה וההלכה, כל קושי וכל מאמץ משתלם בעבודת השם והכל לפי רוב המעשה ולפום צערא אגרא. ככל השהאדם משכיל ומבין מה תכלית חייו בעולם ואין העולם הזה אלא פרוזדור כדי להיכנס לטרקלין וכמאמר התנא במשנה התקן עצמך בפרוזדור כדי שתיכנס לטרקלין הרי שלא יקשה בעיניו לוותר על תענוגי עולם הזה ועל נוחיות כזו או כזו.  כדי להגיע להבנה זו לעומקה יש ללמוד ספרי מוסר ולהזכיר לעצמינו את תכלית חיינו ולזכור שהמצוות אינם דברים מעיקים לחיים אלא להםיך עיקר החיים הם המצוות וכל היתר הם טפלים להביא לנו את האפשרות ללמוד ולקיים מצוות.

אולם חשוב מאוד להדגיש שהתורה דכיה דרכי נועם ואורחות התורה הינם נעימים וטובים ולא מעיקים. וכאשר אומרים לך דבר שהוא נגד ההיגיון יש לברר האם זה אכן חלק מהתורה האם זה רק דרך מוסר או מדרכי חסידות או שאין בזה כלל עניין.

לא נמצא איסור להיות בקשר חברי עם חילוני אלא אם כן אתה מרגיש שהוא מוריד אותך ביראת שמים. אם אה אוהב את החברים שלך וידוע שהאמת היא שיהודי עיקר תפקידו הוא לשמור מצוות הרי שאתה מעצמך תנסה לקרב אותם לתור המאהבתך איליהם ומרחמיך הרבים על בן ישראל כשר שלא למד ולא מכיר את התורה. אם אין לך אפשרות לקרב אותם מחמת אופייך, הרי שבוודאי תתפלל עליהם ויכאב לך שהם אינם בדרך האמת

אכילה ברחוב הכוונה אכילה תוך כדי הליכה וזה דבר שאינו מכובד ומראה האדם על עצמו שאין לו מכובדות אבל לאכול במקום המיועד לאכילה כגון בשולחן מסעדה או בפארק או בפינה שקטה אין בה בעיה כלל.

מבואר בגמרא על אחד האמוראים שהיה ישן פרדקן כי הוא היה בעל בשר ולא היה יכול לישון בצורה אחרת ומכאן ששינה על הצד היא הדרך הנכונה למי שמסוגל לכך אבל מי שאינו יכול לישון כך יכול לשנות.

סוף דבר נזכור מצד אחד שהמצוות הם עיקר חיינו ותכלית ביאתנו לעולם. מצד שני כאשר נשמע הלכה שאינה נשמעת לנו לגמרי נברר ונחקור ונעיין עד שנגיע מה מותר ומה אסור ונראה שדרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

עלה והצלח,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הלכהקושי בשמירת המצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה