הלכות ומנהגים

האם מותר להשתמש בכף מחוררת בשבת?

  • י"ט חשון התשפ"ב
אא

שאלה

שלום לרב,
ביום שבת רצינו להשתמש בכף מחוררת למרק על מנת להוציא את הירקות מהרוטב אני טענתי שזה בורר משום הוצאת אוכל מתוך פסולת שלא ע"מ לאוכלו לאלתר וגיסי טען שזה לא בורר
(את הטענה הוא שלח לי בתמונה למייל אם הרב ירצה אשלח לכם את הצילום מהספר)
אשמח לדעת מה התשובה
תודה רבה ושבוע טוב!!!

תשובה

שלום רב,

נחלקו בזה גדולי הרבנים - יש אומרים שאסור להשתמש בשבת בכף מחוררת שעשויה לברור בה, כיוון שמדובר בכלי המיוחד לברירה (שביתת השבת מלאכת מרקד סעיף יא, אשרי האיש חלק ב' פרק כה סעיף לז בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, חוט שני הלכות שבת חלק ב' עמוד סט, שמירת שבת כהלכתה חלק א' פרק ג סעיף נח, ומנוחת אהבה חלק ב' פרק ז הערה 28), אלא אם כן כוונתו רק להעביר את הירקות הישר מן הסיר לצלחת, ואינו שוהה כדי להפרידם מן הרוטב, אז מותר, למרות שמעט מן הרוטב ירד דרך החורים (שמירת שבת כהלכתה שם).

ויש שהתירו להשתמש בכף מחוררת, אף שהאוכל מסתנן דרך החורים, אם דעתו לאכול אוכל זה מיד (אור לציון חלק ב' פרק לא סעיף י, כי נוקט לעיקר שהברירה היא במה שנשאר בידו, ולכן הלוקח מרק במצקת והמים יורדים דרך החורים, נחשב כבורר אוכל מתוך הפסולת, ומותר לעשות כן אם אוכל מיד. ואף שלכאורה יש לאסור כשעושה כן בכלי, שהרי זה כמו קנון ותמחוי, מכל מקום יש לצרף את שיטת הסוברים שאין בורר בלח. ע"ש עוד בדבריו. וכן פסק הילקוט יוסף הלכות שבת כרך ג' סימן שיט סעיף מב, ובהערה שם הביא שכן השיב לו אביו הגר"ע יוסף זצ"ל), וסיימו: שמכל מקום המחמיר תבוא עליו ברכה (שם שם).

הרי שגם המתירים לא התירו אלא על דעת לאכול מיד, ולכן בנדון שאלתך שהייתה כוונה לברור את הירקות שלא על דעת לאכול מיד - אסור לכל הדעות.

בברכה,

הלל מאירס

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בורר בשבתמלאכת בורר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה