הלכות ומנהגים

האם אני חייב כרת על אכילת חמץ בפסח לפני גיל בר מצווה?

  • ח' חשון התשפ"ב
אא

שאלה

לפני כמה שנים בפסח בערך שעה לפני יציאת החג כשעוד לא הייתי בן 13 לקחתי בטעות קרקר מארון החמץ, שכחתי שפסח, כשנזכרתי שפסח נבהלתי מאוד וגם ידעתי שהעונש הוא כרת, הייתי בן לפחות 10 אז לא עשיתי כלום, היום אני נזכרתי בזה ונבהלתי שוב, אז בקיצור רציתי לשאול אם אני חייב כרת ואם כן אז האם יש דרך לתקן?

תשובה

שלום רב,

למרות האיסור החמור, אתה לא חייב כרת - א. מתחת לגיל בר מצווה אין חיוב כרת לכל הדעות. ב. בשוגג אין חיוב כרת על אכילת חמץ (רמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק א הלכה א). ג. אמנם אסור מן התורה לאכול חמץ בפסח אפילו בשיעור כל שהוא, מכל מקום אם לא היה שיעור כזית במה שאכלת אין על זה חיוב כרת (שם הלכה ז).

אלא שכבר כתב הרמ"א אורח חיים (סימן שמג) וקטן שהכה את אביו או עבר שאר עבירות בקטנותו, אף על פי שאין צריך תשובה כשיגדל, מכל מקום טוב לו שיקבל על עצמו איזה דבר לתשובה ולכפרה אף על פי שעבר קודם שנעשה בר עונשין, וכתב האליה רבה (סק"ד) שמדובר בין על עבירות שבין אדם למקום ובין על עבירות שבין אדם לחבירו, והובא בכף החיים (שם אות לג), ולכן טוב שתקבל על עצמך בלי נדר ללמוד את ההלכות שקשורות לאיסור חמץ בפסח, על דעת לשמור ולעשות ולקיים, ושב ורפא לך.

עלה והצלח מאוד,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כרתחמץ בפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה