הלכות ומנהגים

האם מותר לדרוך על הסכך והדפנות?

  • כ"ח תשרי התשפ"ב
אא

שאלה

כל שנה אותה בעיה. הגיע הזמן לדעת את ההלכה למעשה מה מותר ומה אסור. ההושענות שחובטים בסלון ונושרים עלים. מותר לטאטא לפח או שצריך ללקט ולשים בשקית נפרדת? כנ"ל לגבי עלים שנופלים מההדסים והערבות במהלך החג. הסכך והדפנות תוך כדי פירוק הסוכה ועד שאורזים ומאחסנים אותו הוא גדול וכבד ועל הרצפה וקשה להימנע מלדרוך עליו מותר או אסור?

תשובה

שלום רב,

אין לזרוק את ההושענות וארבעת המינים לפח (ראה שלחן ערוך סימן תרסד סעיף ח, משנה ברורה שם, וסימן כא סק"ו), אך מותר להניחם ליד פח אשפה ציבורי, ואף על פי שבאים אחר כך פועלי ניקיון ולוקחים אותם לאשפה, מכל מקום אין בזה איסור מן הדין, כיוון שהוא עצמו לא זרקם לאשפה (חזון עובדיה סוכות עמוד תמט). ולזורקם לאשפה כשהם מכוסים, באופן שאין חשש שיתגלה הכיסוי באשפה, אפשר שמותר (חוט שני סוכות עמודים רלד-רלה).

ולגבי הסכך והדפנות - כתב המשנה ברורה (סימן תרלח ס"ק כד) שאף אחר סוכות לא יפסע על עצי סוכה כי תשמישי מצווה הם כמו ציצית ולולב, ועל כן יש למחות באנשים שזורקין אחר סוכות עצי הסכך לחוץ במקום שרבים רגילין לפסוע עליהן ואפילו איננו מקום אשפה. ע"ש. והוא הדין לגבי דפנות הסוכה (ראה משנה ברורה סימן כא שם).

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סכךדפנות הסוכההדסיםהושענותתשמישי מצווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה