שבת

הלכות פלטה של שבת; ומתנה מגוי בשבת

  • כ"ג תשרי התשפ"ב
אא

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב,
ברצוני לשאול שתי שאלות שאינן קשורות זו לזו.

שאלה אחת מתייחסת להלכות של שימוש בפלטה של שבת. אני בחורה אשכנזיה. חיפשתי באינטרנט תשובה לשאלתי וקראתי שמותר לחמם על גבי הפלטה בשבת בבוקר אוכל יבש, שבמהלך הלילה היה במקרר. כלומר האם נכון שבמקרה כזה מדובר באוכל שהיה תחילה מונח על הפלטה מכניסת שבת והורד ממנה בכדי להכניס אותו למקרר למשך הלילה? בנוסף ראיתי שהיה כתוב שקיימות הלכות גם באשר להורדה ולהחזרה של אוכל מהפלטה ואליה בחזרה, אך לצערי לא הצלחתי להבין אותן. אשמח אם תוכל בבקשה להסביר לי מה המשמעות של בהלכות הללו.

שאלה נוספת שהייתי רוצה לשאול קשורה לקבלת מתנה מאדם שאינו יהודי בשבת. לפני מספר שבתות, הגיעו לביתי בערב שישי שתי מכרות שאינן יהודיות כדי לברך אותי ליום הולדתי. הן הגיעו אחרי כניסת שבת וידעתי שהן יגיעו בזמן זה כשקבעתי איתן, אך משום מה לא חשבתי בכלל על כך שהן יביאו לי מתנה. הן הביאו לי כסף ושוקולדים. כשראיתי את השקית הצצתי בה וישר הנחתי אותה בצד כי הרגשתי שזה לא בסדר לקבל את המתנה בשבת, ועכשיו אני לא יודעת כיצד עלי לפעול. האם מותר לקבל מתנה ממי שאינו יהודי בשבת? מה ראוי שאעשה כעת עם המתנה הזאת?

סליחה על אורך השאלות,

תודה רבה מראש על ההתייחסות

תשובה

שלום וברכה

אכן לדעת רבים מהפוסקים אפשר להניח על פלטה חשמלית דברים יבשים בלי כללי חזרה. לפי דעה זו אין כל איסור של חזרה על הפלטה מלבד שלא יהיה דבר לח שהתקרר לגמרי לבני אשכנז ולבני ספרד אסור כאשר זה לח ואין היד סולדת בו. 

דיני חזרה על האש או על פלטה המונחת על הגז יש את הכללים הבאים. אסור להחזיר את מה שכבר הניחו על הקרע או שבשעה שהורידו את הסיר לא חשבו להחזיר את הסיר על הפלטה וכן אסור שהתבשיל יתקרר.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פלטהחזרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה