הלכות ומנהגים

מדוע מדליקים שני נרות ביום טוב?

  • כ"ג תשרי התשפ"ב
אא

שאלה

מדוע מדליקים שני נרות ביום טוב?
בשבת זה בגלל שמור וזכור אבל מה הקשר ליום טוב?
תודה רבה.
רוצה לקבל את התשובה במייל.

תשובה

שלום רב,

שאלה יפה, כי בשלחן ערוך (סימן רסג סעיף א) כתב, ויש מכוונים לעשות שתי פתילות אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור, וא"כ לכאורה איזה עניין יש להדליק שני נרות ביום טוב, אולם הנה מצאנו עוד טעמים להדלקת שני נרות שבת -

א. רבי אליעזר בן יואל הלוי זצ"ל (מרבותינו הראשונים) בספרו ראבי"ה חלק א' (סימן קצט) כתב לבאר הטעם, כי נר אחד תמיד מדליקים גם בחול כדי לאכול לאורה, ולכן אין היכר שהדליק לכבוד שבת כי אם בשני נרות. ע"ש. וטעם זה שייך גם ביום טוב.

ב. רבי משה מאט זצ"ל (תלמיד המהרש"ל זצ"ל) בספר מטה משה (סימן תיד) כתב, שהם כנגד איש ואישה, כי נ"ר נ"ר כמניין אברים שבאיש ואישה, כי באישה יש ד' אברים יותר מבאיש, ב' צירים וב' דלתות כמו שכתוב במסכת בכורות (דף מה עמוד א), רנ"ב לאישה ורמ"ח לאיש, כמניין נר נר. והובא באליה רבה (סימן רסג אות ב). וטעם זה שייך גם ביום טוב.

ג. ובמטה משה שם כתב טעם נוסף, שהם כנגד ב' נשמות שיש לאדם בשבת (כמו שאמרו במסכת ביצה דף טז עמוד א נשמה יתירה נותן הקב"ה באדם ערב שבת וכו'), והנשמה נקראת נר, שנאמר (משלי כ כז) "נר ה' נשמת אדם".

וטעם זה יש מחלוקת אם שייך גם ביום טוב, דעת התוספות במסכת פסחים (דף קב עמוד ב, ד"ה רב) שאין נשמה יתירה ביום טוב. וכ"כ המשנה ברורה (סימן תצא סק"ג). אולם בזוהר הקדוש (פרשת פנחס דף רמב עמוד ב) כתוב, שגם ביום טוב יש נשמה יתירה. וכ"כ הרשב"ם בפסחים (שם, ד"ה ושמואל) שגם ביום טוב יש לנו נשמה יתירה כשבת. וע"ע מה שהביא בעניין זה בספר חזון עובדיה יום טוב (עמוד צא).

על כל פנים להלכה מפורש בלבוש (סימן תפז סעיף א) שיש להדליק שני נרות ביום טוב כמו בשבת, משום כבוד יום טוב. וכן בספר מנהגים דק"ק וורמיישא חלק א' (אות מו בהגהות) כתב, שהנשים מדליקות ב' נרות ביום טוב כמו בשבת. וכן כתב הפרי מגדים (סימן תקיד במשבצות זהב אות יב) נוהגין בב' נרות אף ביום טוב, אף דזכור ושמור בשבת, יש לומר נגד איש ואישה, וציין לדברי האליה רבה הנ"ל. ובכף החיים (שם אות קט) הביא דברי הפרי מגדים.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נרות יום טובזכור ושמור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה