חברה והשקפה

יכולות הקדוש ברוך הוא

  • ט' תשרי התשפ"ב
אא

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב.
רציתי לשאול בעניין יכולת הקב"ה לעבור על חוקים שקבע והגביל בעצמו.
לדוגמא אותו אמורא עני שלא היה לו כסף לקנות שום לאחר הקזת דם (אם אני לא טועה במסכת תענית) ובכה לקב"ה שיוציאו מהעוני וענה לו הקב"ה שבגלל שהוא נולד במזל של עוני גם אם יחזור העולם לתוהו ובוהו כולי האי ואולי הוא יברא במזל של עושר.
נשאלת השאלה וכי הקב"ה לא יכול לשנות לאדם את המזל גם לאחר שנברא?! הרי בודאי שהקב"ה הצטער עם אותו אמורא.
ואי אפשר להכניס כאן שיקולים של "כך העולם מתנהל וזה הסדר" שמתאימים לבית דין של מטה שמחוייב לשוויוניות כלפי כולם הרי מדובר בבורא עולם שליט כל יכול שיכול לעשות בעולם כרצונו ואין מי יאמר לו מה תעשה ומה תפעל.
תודה רבה

תשובה

בס"ד   שלום וברכה,  

התשובה לשאלתך מורכבת.

 

הקב"ה מנהל את העולם, וגם מנהל את מעשי בני האדם - כמו פאזל שכל חלקיו תואמים זה לזה.

אמרו חז"ל, שמשמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. הצדיקים לולינוס ופפוס עמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם ואמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" (תענית יח, ב) - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע. כל אדם מקבל בדיוק את המגיע לו עד קוצה של שערה דקה: "אין אדם נוגע במוכן לחבירו... אפילו כמלוא נימא" (יומא לח, ב)  

הסיפור על רבי אליעזר בן נתינא - מתאר תיקון מיוחד של גדול הדור, שהרבה מאוד נשמות היו תלויות בו. ולכן אם היה מזלו משתנה, היו צריך לשנות את מזלות כל הדור כולו, כי היו תלויים בתיקונו עבור הדור.

 

הקב"ה כמובן איננו מוגבל, אך הוא תמיד בוחר לעשות את הטוב ביותר לטובת הנשמות! והטוב ביותר היה התיקון שקבע לו. לכן אומרים חז"ל שבעולם הבא מודות הנשמות לקב"ה אפילו על הייסורים שחוו, ואומרות "ברוך הטוב והמטיב", כי אז רואות שהכול אכן היה לטובה, ולא היה יכול להיות טוב יותר.

 

אמליץ לך לצפות בסדרת ההרצאות "סוד הצדק העליון" של הרב אהרון לוי, אשר מסביר סודות אלה על פי תורת הגלגולים.

  בברכה, דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בורא עולםטבע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה