שו"ת סוכות

זמן ההושענות – לאחר ההלל או המוסף?

  • כ"ה אלול התשפ"א
אא

שאלה

מתי הזמן הנכון להושענות? אמנם לא הגעתי למסקנה מוחלטת בדבר אך לי הקטן נראה כי אמירת ההושענות צריך להיות אחרי מוסף כפי שממע לכאורה במשנה שרק אחרי קרבן מוסף היו מקיפים. ולכאורה לענ"ד מה שיש שמצמידים זאת להלל נעשה מטעמי נוחות בעלמא. אם כבר מחזיקים את ארבעת המינים ביד אז למה להוריד ולקחת שוב אחרי מוסף. אך הסיבות שראיתי למעשה לא כ"כ תקפות. סיבה אחת שראיתי הינה מצד "אין מעבירין על המצוות". כשהמינים ביד לא ננניח אותם כעת וניטול שוב יותר מאוחר. אך לכאורה זה הרי שייך כשאין סדר מסויים בדווקא. אך אם יש סדר מסויים וטרם הגיע זמנו הרי שאין חשש. ואדרבה אם כבר נגענו בזה אולי יש סברה הפוכה שמחמתה ראוי דווקא כן לדחות זאת ללאחר מוסף משום תדיר ושאינו תדיר. סיבה נוספת שראיתי הינה שלא להוציא את הס"ת שלא לצורך. אלא להוציא להקיף ומיד לקרוא בו. אך אנו הרי לא עושים כך. אנחנו (המקיפים לאחר ההלל) הרי בכל מקרה מחזירים אחרי ההקפות לקדיש ומוציאים שוב לקריאה.

תשובה

שלום וברכה

יש לנהוג כפי שנוהגים בכל בתי הכנסת שהערבות הם לאחר הלל וההושענות.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הללהושענות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה