אמונה

פלורליזם

  • י' אלול התשפ"א
אא

שאלה

מה היהדות אומרת על הפלורליזם ועל ההיגיון שבזה ובכלל על חשיפה לדעות שונות
וגם למדתי היום שיש מן דאמר שגזל עכום מותר איך היהדות נותנת לגנבה ליגיטימציה
תודה רבה אשמח לתשובה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

לגבי חופש מחשבה, היהדות מאז ומתמיד לא הסתירה שאלות, אלא עודדה להתמודד עם כל שאלה, כל קושיה, כל טענה, ולהשיב בדרך ההיגיון והשכל הישר. ספר אמונות ודעות לרס"ג, הכוזרי לרבי יהודה הלוי, חובות הלבבות לרבנו בחיי, מורה נבוכים להרמב"ם, עוסקים כולם בשאלות הדור, ולא מסתירים אף שאלה.

 

כך גם לגבי הפלורליזם בכל מה שנוגע לשיוויון זכויות, יסודות כבוד האדם וחירותו, היהדות הקדימה את העמים והיא שלימדה אותם על ערך חיי אדם ואפילו מעמד האשה:

https://www.hidabroot.org/article/1144426

  

אולם האמונה הרעיונית של הפלורליזם (במובן של ריבוי דעות), ביסודה אינה מאמינה שיש אמת אחת בעולם, ולכן קובעת ש"איש הישר בעיניו יעשה". אחד יאמר שרצח מותר במצב כזה וכזה, והשני יאמר שאסור (לדוגמה, האחד יאמר שמותר להרוג תינוקות בבטן אמם, והשני יאמר שלא). אחד יאמר שגילוי עריות מותר, והשני יאסור. ואין לדבר סוף. כך גם בנושאי אמונה, האחד יאמר שהוא מאמין באלוקים, השני בישו, והשלישי בבודהה.

המצב של הכלה הוא מצב נכון כשבאמת לא יודעים מה נכון ומה לא, מה אמת ומה שקר. במסגרת כזו יהיו שיכילו אפילו נאו-נאצים בשם "חופש הביטוי".

 

מה דעת היהדות על כך?

ובכן, היהדות דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ופירוש הדבר שהיהדות מסבירה את חובת האדם בעולמו בטוב טעם, באהבה, בשכל ישר ובהיגיון צרוף. אך היהדות טוענת שיש חובות ואיסורים על האדם, ואינה מאמינה ש"איש הישר בעיניו יעשה".

 

כמו שבענייני בריאות, יש פעולות ומאכלים שמועילים לבריאות, וכאלה שמזיקים, כך גם בחיי הרוח.

אנו מאמינים שהקב"ה רוצה שנהנה בחיים, אך הוא רוצה שנהנה בצורה הטובה ביותר. הוא יתברך נתן לנו בחירה חופשית בין טוב לרע - עליהם נקבע מקומנו לעולם הבא. המצוות הן למעשה הוראות היצרן שמסר הבורא להדריכנו בדרך הטוב, ולהטיב לנו. 

 

העניין הוסבר בהרחבה במאמרי "למה לא מספיק להאמין בלב?":
https://www.hidabroot.org/article/237113
  
את רוב החוקים אפשר להבין, כי טובתם נראית לכל. וגם התוצאות נראות היטב. לדוגמה, חוקי הצניעות נועדו להפריד בין המינים, ולמנוע תאווה מעוורת - אשר גורמת להיקשרויות רגשיות שגויות, ואחר כך למפח נפש וצלקות (לא במקרה שיעורי הגירושין בחברה הכללית הגיעו לממדים מפחידים: כל זוג שלישי בישראל מתגרש! הסיבה לכך היא חוסר צניעות והפרדה בין המינים). הוראות היצרן של הבורא נועדו לתת לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה - חיי משפחה, זוגיות נאמנה, חינוך ילדים טוב יותר. עוד בתשובה הבאה:
https://www.hidabroot.org/question/250494
המצוות נועדו לטובתנו, לכן מקיימי המצוות זוכים לחיים טובים יותר גם בעולם הזה, וכמובן לנצח נצחים בעולם הבא.
 

גזל הגוי אסור, וכך נפסק להלכה (רמב"ם גזלה א ב; טוש"ע חושן משפט שנט א). 

יהודי שגזל מגוי - הוא חייב להחזיר את החפץ לגוי.

התנא קמא שהזכרת אינו להלכה, והמחלוקת שהיתה שם אינה האם מותר לגזול, אלא האם איסור הגזל הוא מדאורייתא (מהתורה) או רק מדרבנן, ונפסק שאסור מדאורייתא. ודאי שאסור לגזול גוי.

 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גזל עכו"םפלורליזם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה