אמונה

יכול להיות שהראשונים טעו?

  • כ"ה אב התשפ"א
אא

שאלה

שלום וברכה,
כבר מוכר לי המשפט: "אם ראשונים בני מלאכים - אנחנו בני אנשים. ואם ראשונים בני אנשים - אנו כחמורים, ולא כחמורו של רבי חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר, אלא כשאר חמורים" ועדיין מעניין אותי לדעת, בהנחה שלא נפלה שום טעות באף לא מילה מאף אחת ממילותיהם של רש"י, הרמב"ם, הרב יוסף קארו ועוד, האם יתכן שקבוצה של אנשים, אשר כל אחד מהם כתב לבד לרוב, לא טעתה בכלל? ואני לא שואל שאלה זו ממקום של זלזול חלילה נראה לי, ומקווה אני שזה לא לשון הרע, אך האם באמת יכול להיות שלא נפלה להם אפילו לא טעות בפסיק? הם היו גאונים עצומים ועדיין, אפילו לא טעות כתיב קטנה מתוך עייפות?
ועוד עניין, האם אנחנו יכולים לסמוך על הכתוב בתנ"ך ובפירושו ובתורה שבעל פה ובפירושה? לא מבחינת שקר הכותב חלילה, שהרי אלו דברי אלוקים חיים באמונתנו, אלא בזה שלא נשתבשו כתובים מסוימים במרוצת הדורות וכדומה?
מקווה שלא יצא שזלזלתי פה ביהדות או בכתוביה או בגם וגם, אבל אלה באמת דברים שחשבתי עליהם.

תשובה

שלום וברכה

ראשונים - כמלאכים, במדרגה גבוהה של בני אדם שהם כמו מלאכים. אבל לימדונו רבותינו שכל אדם יכול לטעות, אפילו משה רבינו טעה. הבעיה היא שאנחנו, מכיון שמדרגתנו בחכמה פחותה, איננו יכולים לקבוע או לזהות טעות, לא אצל משה רבינו, וגם לא אצל חכמים במדרגות מתחת משה רבינו...

דוגמא לדבר, האם איינשטיין יכול לטעות? כן, הוא בן אדם ויכול לטעות, אבל האם זה אומר שלכן כל סטודנט יכול לטעון שאיינשטין טעה? לא, משום שהיה מאד חכם, צריך להיות חכם גדול מאד כדי לקבוע שהוא טעה.

ולכן, הידיעה שאפילו משה רבינו טעה ונשתכחה ממנו הלכה, אינה רלבנטית לנו, את זה אנחנו לא יכולים לזהות ולא לדעת, ולכן תמיד נישאר בדרגה מתחת הראשונים.

וכך גם לגבי נוסח התנ"ך, הנוסח שבמסורה הוא הנוסח הקרוב ביותר שיכול להיות למקור, ואנחנו לא יכולים לקבוע שכאן וכאן נפל שיבוש.

בברכה

הרב משה כהן


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ראשוניםטעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה