אמונה

אמונה ובטחון

  • י"ח אב התשפ"א
אא

שאלה

שלום רב, כשקראתי את כל ההיסטוריה של עם ישראל בתנ"ך ראיתי שהקב"ה עשה ניסים ונפלאות בעוצמות רבות לעם ישראל. ניסים גלויים וכמעט קשר ישיר איתם ובכל זאת היו להם קשיים באמונה, עבודה זרה וכו'. כשאני משווה את זה לתקופתנו הרי אין כבר ניסים כמו שהיו אז והקשר שלנו עם בורא עולם היא באמצעות התפילה. אנחנו מתפללים בתקווה שהקב"ה יענה לתפילתנו. וגם כיום יש קשיים באמונה ויש רצון למענה מידי מבורא עולם וכשהמענה, הישועה מתמהמהת אין פיקפוק באמונה. אך מתמודדים עם זה??

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
בכל דור היה אתגר משלו. בדורות בהם היתה השגחה גלויה מאוד, פעלה מידת הדין, וגם העונשים והדינים היו קשים יותר. כיום יש הסתר פנים, אך יחד עם זאת פועלת מידת הרחמים, והקב"ה מחשיב כל מצווה שלנו כיהלום אדיר, ולא מדקדק עם בריותיו. דווקא בדור של הסתר פנים, מסוגל היהודי להגיע לדרגות גבוהות ביותר.

 

אנו חיים בדורות האחרונים, ורבות הנשמות שירדו לתיקונים מורכבים. עם זאת, אמרו חז"ל ש"תפילה, תשובה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה". אף תפילה לא הולכת ריקם, כל התפילות נשמרות כזכויות בשמים להציל ולהושיע אותך בשעת הצורך כמלאכים סנגורים. כל תפילה מועילה, אם מעט ואם הרבה, ותפילות רבות יכולות לשבר גזירות.

 

דווקא בדור הזה, כששערי המדע נפתחו, ניתן להתחזק יותר באמונה.
הידעת כי ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים.
בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים.
המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.
  
ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב.
הרי אין ספק שמי שיצר את כל המערכת המופלאה והגאונית הזו - ללא ספק יותר חכם מאתנו, ויודע את מה שאנחנו לא יודעים וגם לא מסוגלים להבין בעולם הזה. רק בורא אינסופי מסוגל לברוא יקום כל כך גדול, וגוף כל כך מתוחכם. הוא יודע את העבר ההווה והעתיד, וכל מה שקורה בעולם. הוא מי שברא את כל תכונות הנפש שלך, את האינטליגנציה שלך, את הכשרונות שלך, את הרצונות הפנימיים ביותר שלך, את המחשבות שלך, הרגשות שלך, וכל מה שקיים בעולמך. והוא יתברך בחר לברוא אותך ולהוריד אותך לעולם הזה, ונתן לך את הגוף הזה, ואת החיים האלה, כי הוא יודע שהמסלול הפרטי שהתווה לך יוביל לבסוף לטובתך.
 

כל דבר שאנו מחשיבים לטובה בעולם הזה, וכל הנאה או שמחה שהרגשת אי פעם בחייך - הגיעה רק ממנו יתברך. הוא יודע בדיוק מה יעשה אותך אדם שמח ומה יעשה אותך אדם עצוב, ומה היא התועלת האמיתית שלך.
צריך רק לבטוח בו. ולהאמין בו שהוא עושה הכל לטובה. ממש כמו ילד בן שנה שחייב לבטוח באביו ובאמו שיודעים מה טוב עבורו - אפילו כאשר כואב לו שהוא צריך לקבל זריקה מרופא, ולא יודע למה, או כשהוא נאלץ לוותר על חפץ שהוא רוצה להכניס לפיו, ולא מבין מדוע. הוא גם לא יכול להבין, אך הוא יודע שאביו ואמו אוהבים אותו - כי הם אלה שדואגים לו ומטיבים איתו.
 
האם שמעת על משל התאומים? שני תאומים היו ברחם אמם, תינוק אחד אמר לתינוק השני: "מי אמר שיש לנו אמא? האם אפשר לראותה?", התינוק השני השיב לו: "הרי אמא נמצאת מסביבנו בכל מקום, היא מחייה אותנו בכל רגע, ואנו מרגישים את חומה. בכל רגע אנו מקבלים חמצן דם ומים ומזון דרך חבל הטבור - וכל זה מגיע ממנה, אז אני יודע שהיא דואגת לנו ואוהבת אותנו". אמר לו התינוק הראשון: "אך רע לי פה, והמקום נעשה צר יותר ויותר, וברגע שחבל הטבור יתנתק נמות מיד ללא חמצן. האם זו אמא אוהבת?". השיב לו התינוק השני: "אני רואה במו עיניי שאמא דואגת לנו, היא מאכילה ומשקה אותנו, אין לי ספק שהיא לא הביאה אותנו לעולם כדי לסבול. אני בטוח שיש תכלית מאחורי כל מה שקורה לנו. וגם אחרי שיתנתק חבל הטבור - אני מאמין שיש חיים אחרי הלידה"!
 
עלינו להאמין שיש חיים אחרי המוות. ושתכלית העולם הזה היא כדי להטיב לנו בעולם הבא. וגם הייסורים שעוברים בעולם הזה הם חבלי לידה, שנועדו לתקן פגמים בנשמות ולהביא לשלמות הרוחנית.
 
אמליץ מאוד על קריאת המאמרים הבאים:

 
שוב נפלתי - אל תתייאש ואל תשנא את  עצמך:
https://www.hidabroot.org/article/2638
 
למה הקב"ה רוצה שנתפלל?
http://www.hidabroot.org/article/2927
 
אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?
http://www.hidabroot.org/he/article/3024
 
אם אבא אוהב - אז למה כואב?
http://www.hidabroot.org/he/article/125233
 
מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?
http://www.hidabroot.org/he/article/95502
 
אבא גדול ואבא קטן:
http://www.hidabroot.org/he/article/99775
 
האם יש תשובה לשאלת איוב: למה ה' ברא סבל בעולם?
http://www.hidabroot.org/he/article/88622
 
למה אלוקים ברא את האדם?
http://www.hidabroot.org/he/article/109596
 
10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים
http://www.hidabroot.org/he/article/798
 
האם העולם הוא ברובו רע? האם רוב האנשים סובלים בעולם?
https://www.hidabroot.org/article/217231
http://www.hidabroot.org/he/article/145619
 
אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?
http://www.hidabroot.org/he/article/119350
 
יעקב שואל: "חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"
http://www.hidabroot.org/he/article/130581
 

נשמח להיות לעזר בכל שאלה. כן יהי רצון שכל תפילותיך יתמלאו.

 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהטוב ומיטיב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה