ראיית טלויזיה בשבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

למה אסור לראות טלויזיה בשבת אם נגיד הלכתי לדודים שלי והם הדליקו את הטלויזיה ואני רואה למה אסור לי

תשובה

שלום וברכה

השבת חמדת הימים, ניתנה מתנה לעם ישראל כיום מנוחה לגוף, אך לא פחות מכך הוא יום מנוחה לנפש, יציאה מהשעבוד והעבדות הרודפת וטורדת את הגוף ואת הנפש כל ימי השבוע. ובכן, אף שהטלוויזיה הוא כלי להעביר בו את הזמן, אך ברור מעל כל ספק כי הוא מחזיק בשיא עולמי בין טרדני מנוחת הנפש, שהרי עצם העובדה שההתרגלות לצפייה בטלוויזיה גורמת להתמכרות קשה, די בכך לקבוע שהוא טורד את הנפש ולוקח ממנה את השליטה העצמית, לעשות ולראות מה ש`אני` רוצה לראות ולשמוע, וזאת מלבד מה שהטלוויזיה מראה גם כל מה שהנפש היפה סולדת ממנה, וגוזל שעות איכותיות ביותר שהיו צריכים לשמש לחיזוק הקשר המשפחתי בין איש לאשתו בין אב ואם לצאצאיהם. ואף לולי השבת, היה מן הראוי למחזיקי הטלוויזיה, לקבוע יום בשבוע ללא טלוויזיה, בכדי לשלוט על יצר ההתמכרות שהוא לא רצוי גם למי שאינו שומר תורה ומצוות.

כך שאי הצפייה בטלוויזיה בשבת הוא דבר מבורך כשלעצמו בכל קנה מידה, גם לולי האיסורים הכרוכים בכך. יש מחקר מדעי המבהיר את רעת הטלוויזיה בכלל, ועל ההתמכרות והתוצאות הקשות הנגרמות מכך, מעיון במחקר תוכלי להיווכח עד כמה הוא הורס ומשחית, ודי בכך להשתכנע כי הימנעות מלצפות בכלי זה למשך יום אחד בשבוע, הוא סיבה מצוינת להעביר את הזמן ב`כיף` אמיתי.

זאת מלבד העובדה שגילו לנו חז"ל כי מלבד הנשמה היהודית שבקרבנו כל ימי השבוע, נוסף בשבת לכל שומרי השבת `נשמה יתירה` שהוא כמין מלאך עליון המשתכן בנפשנו ביום זה ומסייע להתקרב להקב"ה, וזה חומר למחשבה איך זה נראה הישיבה מול הטלוויזיה ביום כזה יחד עם הנשמה המיוחדת הזאת!!!, השבת נועדה לשביתה והתרוממות רוחנית שהטלוויזיה מסמלת את ההיפך.

כל זה מלבד העניין ההלכתי שאסור ליהנות ממעשי שבת של מחללי שבת, התכנים המשודרים מבוצעים באלפי פעולות של חילול שבת מן התורה, ואסור לצפות בשידורים אלו, כמו כך אסור לצפות בשבת גם בשידורים של גויים כשהטלויזיה הודלקה על ידי יהודי, מכיון שיש כאן הנאה מפעולת חילול שבת של יהודי.

שבת שלום - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה