חברה והשקפה

בחירה חפשית

  • י"ח תמוז התשפ"א
אא

שאלה

מרבית הדתיים הם במקור ממשפחות דתיות, כמו שמרבית החילוניים מקורם במשפחה לא דתית.המוסלמים הם ממשפחות מוסלמיות והנוצרים ממשפחות נוצריות. הסיכוי שמוסלמי יהפוך ליהודי או נוצרי הוא קטן למדי. כך גם מרבים היהודים הדתיים והלא דתיים נשארים במסגרת בה נולדו והתחנכו ( ראה מכתב מאליהו של הרב דסלר). יתר ע"כ, כשמישהו חרדי ירצה לשנות את עולמו ולהפוך לחילוני, בני משפחתו ימררו לו את החיים עד כדי איום בנתק מהמשפחה ( דבר דומה במידה פחותה אמנם, יקרה לחילוני שירצה לחזור בתשובה). במילים אחרות: כוחה של הסביבה מונע מהאדם בחירה חפשית והוא צריך מאד להתאמץ ע"מ לבצע את מה שהוא רוצה. ישנו כוח ( שהוא די חזק לפעמים) - כוח ההתמדה ולחץ הסביבה המונעים ממנו לעבור לצד האחר. היכן א"כ הבחירה החפשית אם מראש ישנו כוח ההתמדה הפועל נגד רצונו החפשי של האדם?

תשובה

שלום וברכה

אמת שהניסיונות שונים לכל אחד ואחד לפי עניינו. אין לנו מושג למה פלוני נולד חילוני ופלוני נולד דתי ולכל אחד יש את הניסיון שלו לפי עניינו. נקודת הבחירה שונה אצל כ אחד והעונשים שונים לכל אחד ואין לדמות בין אחד למשנהו. התפקיד של החילוני הוא אכן לחזור בתשובה וה' שולח לו רמזים והרהורים לחזקו ולעוררו לתשובה שלימה. הסיבה שהוא נולד כך יכולה להיות לפעמים לפי מה ששמעתי מאחד מצדיקי הדור שמאחר ובגילגול הקודם הוא עזב את הדת ולכן ה' ריחם עליו ובמקום להענישו הוא נשלח שוב לעולם הזה כדי לתקן את מה שפגם בפעם הקודמת. אם הוא בסוף לא יחזור בתשובה הוא ייענש בעיקר על מעשיו בגילגול הקודם ופחות על מעשיו בגילגול הזה אם כי בוודאי יבוא בדין וחשבון על מה שעשה בגילגול הזה גם כן כי הרי נשלחו לו הרהורי תשובה שהוא היה אמור לקבלם ולהתחזק על ידי מחשבות אלו.

יתכנו סיבות נוספות לכך ואין איתנו יודע בדברים אלו דברים ברורים. אבל מה שברור שאין התפקיד של בני האדם שווה והבחירה של כל אחד מותאמת לפי מה שהוא אמור לתקן בעולם ובכל מקרה על כולם בסופו של דבר מוטל התפקיד העיקרי להיות עובדי ה' בכל רמ"ח איבריהם ושס"ב גידיהם.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חילוניםחרדיםבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה