הלכות ומנהגים

למה ה’ לא עושה נס על טבעי?

  • י"ז תמוז התשפ"א
אא

שאלה

שלום הרב,
בתור עם יהודי, אחד ממטרותינו הוא להיות ״אור לגויים״, ובסופו של דבר, ב״אחרית הימים״ או ״הגאולה״ כל גויי העולם לפחות יכירו בקיומו של ה׳, ואולי גם יעבדו אותו.
אם כך, מדוע ה׳ לא פשוט עושה נס על טבעי לכל העולם, נס כזה שלא ישאיר לאף אדם ספק בקיומו? נס על טבעי שכזה, יגרום לכל העולם לדעת שה׳ קיים, ובכך להביא אותנו לימי הגאולה.

במידה ותענה לי שאינך יודע את התשובה, אך לה׳ יש סיבות משלו שאנו בתור בני אדם לא יכולים להבין, זה אומר כביכול שה׳ יודע מה יהיו פעולותינו בעתיד, ולכן הוא לא עושה את הנס הזה כי הוא יודע שזה לא יביא לימי הגאולה/לא יהיה טוב למטרות/רצונות שלו, אתה לא חושב שזה קצת סותר את רעיון הבחירה חופשית?
הרי אם ה׳ יודע מה יהיו הפעולות שלנו בעתיד מכאן שאין לנו בחירה חופשית, זה רק אשליה.

בתודה, שמעון.

 

תשובה

שלום וברכה,

 

אכן, עם בוא הגאולה השלמה יעשה ה' נסים גדולים, וכל העולם כולו יכיר במלך המשיח של ישראל, יכבדו את ישראל, ואומות העולם יעלו לירושלים לכבד את אלוקי ישראל. כך הבטיחו הנביאים, שכל העולם כולו יידע את ה', ולא יהיו עוד מלחמות ומחלוקות.

 

אולם, עד בוא הגאולה נועדנו לחיות בתקופה של ניסיון. והבחירה היא אפשרית רק כאשר יש ניסיון והתלבטות בין טוב לרע. נושא שהוסבר בהרחבה במאמר "מדוע אלוקים מסתיר את פניו מאיתנו?"

https://www.hidabroot.org/article/1142180

 

ודאי שיש לנו בחירה חופשית, כי ה' הוא הנותן לנו בחירה. ידיעת העתיד אינה הופכת את הבחירה לאשליה, כי אין ידיעתו של ה' דומה לידיעה אנושית התלויה במקום ובזמן (אלוקים למעשה נמצא בכל הזמנים, גם בעתיד). זהו נושא עמוק שהוסבר בהרחבה בתשובה זו:

https://www.hidabroot.org/question/265640

 

נא עיין בכל הקישורים, ותמצא מענה לשאלתך.

 

כמו כן, אמליץ לך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", המתארת דו-שיח עם אלוקים על שאלות רבות באמונה (הוכחות למציאות הבורא, משמעות החיים, בחירה וידיעה, אמיתות התורה, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".
 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שיחה גורליתבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה