מתן תורה- מעמד הר סיני

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בהרצאותיו של הרב זמיר נאמר כי התורה ניתנה לנו במעמד הר סיני אל מול כל העם. לפי מיטב הבנתי, ויכול להיות שאני טועה, רק עשרת הדיברות ניתנו לעם במעמד זה. לכן, אי אפשר לטעון שכל התורה ניתנה אל מול העם ולכן לא ניתן להכחישה בעקבות זאת (זה למעשה הטיעון שמבדיל את תורתנו משאר הדתות) ברצוני לשאול כיצד ניתנה שאר התורה ואם היא ניתנה למשה לא אל מול כל העם אלא באופן פרטני כל הטיעון המרכזי אינו תקף. בנוסף, אם התורה כן ניתנה במעמד זה שהופיע בספר שמות האם היה כלול העתיד לקרות, כלומר ספר במדבר ודברים וכו`.... שאלה נוספת : מי כתב את התורה במלואה כפי שאנו מכירים אותה היום וכמו כן מי כתב את נביאים וכתובים והאם קיימות הלכות במקורן בספרים אלה

תשובה

שלום וברכה

אתיק מספר פסוקים במתן תורה והדברים יתבארו לך כמין חומר. (1) ספר שמות פרק יט (ט) וַיֹּאמֶר יְדֹוָד אֶל משֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד משֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל יְדֹוָד: ספר שמות פרק כ (טו) וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק: (טז) וַיֹּאמְרוּ אֶל משֶׁה דַּבֶּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹהִים פֶּן נָמוּת:

(יז) וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱלֹהִים וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ: (יח) וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק וּמשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹהִים: ובקיצור מעמד הר סיני שהיה לעיני שיישם ריבוא היה כדי להוכיח לעם שה` נותן את התורה לעם ישראל, ע"י משה רבינו ואין משה בודה את הדברים מליבו, ואף אם לא כל התורה ניתנה בסיני מ"מ ידעו שה` הוא המדבר אל משה, וכל דברו היה מפי ה`.

ואכן היה אחד שפיקפק בדבר ורצה לטעון שמשה בודה דברים מליבו,וזההיה טענת קורח ונבלע באדמה ולאחר מכן עשה ה` את הסימן של העץ כדי שלא יבואו לחלוק על משה, כמבואר כל זה בספר במדבר פרק יז`. את ספר התורה כתב משה לסוף ארבעים שנה עפ""י ה`, את הנביאים וכתובים כתבו רובם הנביאים עמצם וחלק כתבו אנשי כנסת הגדולה ברוח קדשם.ואין בנביאם וכתובים שום מצווה חדשה רק למשה רבינו נמסרו המצוות כולם. ומה שהתקינו מצות כגון מצוות הפורים אין זה מצוה מן התורה אלא מדברי חכמים, ולעולם אין נביא יכול חדש מצווה ולומר שה` ציווה אותו למסור לנו מצווה חדשה. אם יש לך שאלות נוספות אשמח להאיר את עיניך.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה