שאל את הרב - כללי

איך יקיימו מצוות צדקה בימות המשיח?

  • א' סיון התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
לאחרונה יצא לי ללמוד קצת על מצוות הצדקה, ואני רק מתחילה לגרד את החלק של להתחיל להבין למה היא מצווה כל כך חשובה.
יש לי שאלה... אומרים שלעתיד לבוא יהיה שפע עצום לעם ישראל, רוחני כמובן אבל גם גשמי.
אם אני זוכרת נכון יש איזה סיפור על כך ששני אנשים שהייתה בניהם מחלוקת על ממונות היו בדרך לבית דין, ומרוב שהיה שפע, הם מצאו יהלומים בדרך שפשוט הפכו את הבירור בבית הדין למיותר...
והשאלה שעולה היא... מה יקרה עם מצוות הצדקה? אם יהיה שפע כ"כ גדול + לא יהיה יצר רע שיעורר בנו תאווה לחומר, מה יהיה מקומה של מצוות הצדקה? האם היא חלליה תבוטל?
תודה רבה!!

תשובה

שלום רב,

יפה שאלת, ויש להוסיף נופך בשאלה, שהרי שנינו במסכת אבות (פרק א משנה ב) שמעון הצדיק היה משירי כנסת הגדולה. הוא היה אומר, על שלשה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים. ואם כן לעתיד לבוא שכל איש יהיה תחת גפנו ותחת תאנתו, ולא יצטרכו איש לרעהו, איך יעמוד העולם ללא צדקה וגמילות חסדים. וגם גמילות חסד על ידי לימוד תורה לאחרים לא יהיה לעתיד לבוא, שהרי נאמר (ירמיה לא לג) "ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את ה' כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם".

ואמנם דעת שמואל במסכת שבת (דף סג עמוד א) שאין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד גליות בלבד שנאמר (דברים טו יא) "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ". וכן פסק הרמב"ם (הלכות מלכים פרק יב הלכה ב). ולכאורה מפורש שיהיו עניים גם לעתיד לבוא, וממילא יהיה ניתן לקיים מצוות צדקה.

אולם כבר הובא בספר אמרי נועם (ברכות דף יג עמוד א) בשם רבנו הגר"א זצ"ל, שב' ימות המשיח הן, היינו ימות משיח בן יוסף, וזה תלוי בזכות כמו שכתוב (סנהדרין דף צח עמוד א) זכו אחישנה. ואז אין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד גלויות. ואחר כך באלף השישי כשיבוא הזמן בעתה יבוא משיח בן דוד, ויתקיים מה שכתוב (ישעיה כה ח) "בלע המות לנצח" וכל יעודי הנביאים, וזה נקרא לעתיד לבוא. יעויין שם עוד בדברי קדשו. ולפי זה נראה שלעתיד לבוא בימות משיח בן דוד לא יהיו עניים, וחזרה השאלה איך יקיימו מצוות צדקה וגמילות חסדים שהיא אחד מג' עמודי עולם.

אלא הסביר רבנו החתם סופר זצ"ל בספרו תורת משה (תחילת פרשת בחוקותי) על פי דברי הגמרא במסכת מנחות (דף קי עמוד א) שכל העוסק בתורת עולה כאילו הקריב עולה, וכל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת. וכך יהיה גם לעתיד לבוא שיקיימו מצוות גמילות חסדים על ידי שיעסקו בתורת גמילות חסדים, וזה יהיה נחשב כאילו עשו בפועל גמילות חסדים.

בברכה,

הלל מאירס

 

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ימות המשיחצדקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה