הלכות ומנהגים

"והגית בו יומם ולילה"

  • כ"ה ניסן התשפ"א
אא

שאלה

למה כולנו חייבים ב"והגית בו יומם ולילה", הרי היה ציווי רק ליהושע, וכמו כתוב ברמב"ם בפירוש על המשניות חולין (ז, ו) שאנחנו לא מחויבים במצוות בגלל שהאבות או נבאים קיימו אותם אלא מפני שהקב"ה צוה אותנו ע"י משה רבינו, והציווי הזה הקב"ה לא צוה אותנו ע"י משה רבינו, אלא היה משהו רק ליהושע?!

תשובה

שלום וברכה

עצם חובת הלימוד למדים ממקומות אחרים וכמבואר בספר החינוך מצוה תיט  מצות תלמוד תורה 

(א) מצות עשה ללמוד חכמת התורה וללמדה, כלומר כיצד נעשה המצוות ונשמור ממה שמנענו האל ממנו, ולדעת גם כן משפטי התורה על כיוון האמת, ועל כל זה נאמר [דברים ו', ז'], ושננתם לבניך, ואמרו זכרונם לברכה [ספרי כאן], בניך, אלו תלמידיך, וכן אתה מוצא שהתלמידים קרויין בנים, שנאמר [מלכים ב' ב', ג'], ויצאו בני הנביאים. ושם נאמר, ושננתם, שיהיו מסודרין בתוך פיך, כשאדם שואלך דבר אל תהא מגמגם לו, אלא תהא אומר לו מיד. ונכפלה מצוה זו במקומות רבים שנאמר [דברים ה', א'], ולמדתם ועשיתם, למען ילמדון [שם ל"א, י"ב], ולמדתם אותם את בניכם [שם י"א, י"ט]. 

הצווי שנאמר ליהושע רק מגלה לנו על המצווה מן התורה שהחובה היא ללמוד גם ביום וגם ובלילה. כמה ללמוד ובלילה מבואר בפוסקים שהכל לפי מה שהיא אדם כמבואר בשולחן ערוך הרב בהרחבה בסימן קנו ובהרחבה יתירה בהלכות תלמוד תורה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לימוד תורהוהיגת בו יומם ולילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה