חגים ומועדי השנה

האם מותר לבן חו"ל לאכול בשמיני של פסח על שולחן אחד עם מישהו שאוכל חמץ?

  • כ"ג ניסן התשפ"א
אא

שאלה

עלתה לי שאלה. הבן שלי נמצא כעת בארץ הקודש בישיבה. הוא התארח אתמול אצל אחי. האם כשם שבבשר וחלב יש את הדין שאסור להעלות על שולחן א' או ששני מכרים לא יאכלו זה חלב וזה בשר ללא סימן היכר האם אותו הדין היה נוהג גם כאן והיה אסור לאחי להעלות חמץ בצד השני של השולחן במקום קצת מרוחק כשאין חשש מגע ביניהם אך ייתכן שתהיה הבעיה הנ"ל שמא יבא לאוכלו. תודה רבה על התשובה

תשובה

שלום רב,

מבואר בשלחן ערוך (סימן תמ סעיף ג) שאסור לאכול חמץ בפסח עם גוי על שולחן אחד אפילו בהפסק מפה.

וכתב המשנה ברורה (ס"ק יח) ואף על פי שאם אחד אוכל בשר ואחד אוכל חלב על שולחן אחד, מותר, אם מפה מפסקת, בחמץ הדין שונה היות שאוסר במשהו, ורחוק הדבר שלא יתערב פרור אחד של הגוי בשל ישראל, ולכן אסור. והסכימו האחרונים שאפילו אם אין לו היכרות עם הגוי זה שאין לחוש שמא ישכח ויאכל מחמצו גם כן אסור ומטעם הנ"ל שמא יתערב פרור חמץ מעצמו במאכלו של ישראל. ע"ש. וכתב החיי אדם (כלל קכ סעיף ד) שאפילו אם השולחן הוא גדול, אסור, דלא פלוג רבנן.

ולפי זה אפילו אם בנך נ"י היה עושה היכר, היה אסור לו לאכול על שולחן שאוכלים עליו חמץ באותו זמן, מחשש שיתערב פרור של חמץ במאכלו, שהרי כתב המשנה ברורה (סימן תמז ס"ק טו) שגם ביום טוב האחרון אף שהוא גם כן מדרבנן, מכל מקום כיוון שנתקן משום ספיקא דיומא אסור באכילה על ידי תערובות משהו כמו בפסח.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חמץיום טוב שני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה