חגים ומועדי השנה

האם אשכנזי שמתקשה בלי קטניות בפסח יכול לוותר על המנהג?

  • ג' ניסן התשפ"א
אא

שאלה

שלום וברכה,
רציתי לשאול האם אשכנזי שמתקשה בלי קטניות בפסח יכול לוותר על המנהג? ועד כמה זה חמור? באיזה שנים תקנו את התקנה הזאת? מי תיקן אותה? והאם יש סיבות לתקנה הזו שנשארו רלוונטיות גם לימינו?
תודה רבה לכם

תשובה

שלום רב,

הדברים ארוכים, ואציין רק דברים אחדים. התקנה היא מתקופת רבותינו הראשונים, ואחד המקורות הוא ממי שנחשב "אבי מנהגי אשכנז" הלא הוא המהרי"ל (מנהגים, הלכות מאכלות אסורות בפסח אות טז) שכתב, קטניות כל מיניהן, אמר מהר"ש (רבו של המהרי"ל) דגזרינן שלא לבשלן בפסח אף על פי שלא מחמיצין כי אם חמשת המינין, חיטין, ושעורה, כוסמין, שיבולת שועל, ושיפון, מכל מקום גזרו כל מיני קטניות אטו המה וכו'. עיין שם בדבריו התקיפים בעניין.  

וכן פסק הרמ"א (סימן תנג סעיף א) שהמנהג באשכנז להחמיר שלא לאכול מיני קטניות בפסח, ואין לשנות.

ובטעם הדבר כתב המשנה ברורה (סק"ו) משום שלפעמים תבואה מעורב במיני קטניות ואי אפשר לברור יפה ובא לידי חימוץ כשיאפם או יבשלם. ועוד שכמה פעמים טוחנים האורז ושאר מיני קטניות לקמח וכמה פעמים אופין גם כן מהם לחם ויש הדיוטים ועמי הארץ רבים שלא יבחינו בין קמח זה לקמח של מיני דגן ובין פת לפת של מיני דגן ויבואו לידי תקלה גם בפת וקמח של מיני דגן, לפיכך החמירו עליהם לאסור כל פת וכל תבשיל ואפילו לבשל אורז וקטניות שלמות גם כן אסרו משום לא פלוג. ועוד שמא נמצא בהם גרעינין של מיני דגן. ע"ש.

ויש לציין עוד מה שכתב רבי אלעזר פלעקלס זצ"ל (תלמיד הנודע ביהודה זצ"ל) בשו"ת תשובה מאהבה (חלק אורח חיים סימן רנט אות ג) ולא עוד אלא אני מסתפק אם מתכנשין כל דיירי ארעא (אם יתקבצו כל יושבי הארץ) ושבעים ואחד סנהדרין מיושבי לשכת הגזית אף עמהם, אם יכולת בידם לבטל מה שגזרו ואסרו משום סייג, ופשט איסורו ברוב ישראל, ורוב הציבור יכולין לעמוד בו, כמו מיני קטניות בפסח, דכבר נהגו ונתפשט בכל ערי אשכנז צרפת פולין גדול וקטן ליטא רוסיא וכו'. ע"ש באורך.

ומכל זה תלמד שאין מקום להקל בזה לאשכנזים, ורק אם מדובר בחולה אפילו שאין בו סכנה, שצריך לאכול קטניות, אז אפשר להקל בזה (משנה ברורה שם סק"ז).

פסח כשר ושמח,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קטניות בפסחמאכלים בפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה