לפי איזה עדה לפעול

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום לכבוד הרב, ראיתי את ההרצאה על צער בעליי חיים והתרגשתי מאוד. ברוך השם, כפי שבעבר ציינתי, הודות להרצאות שבאתר הידברות התחלתי להתקרב לדת, ולהוסיף שיעורים גם מחוץ לאתר, ולשמור שבת וכו`, אך מהרגע הראשון פחדתי מדבר אחד: שלא אוכל לחזור בתשובה שלימה מפני שעליי להיפטר מהכלבים לשם כך, או חלילה, שאחזור בתשובה, אך אעבור על איסור מהתורה בשל כך שיש לי כלבים וחתולים (הרגשתי שזה ניסיון מעל לכוחותיי. יש לי כלב בן 13 שנמצא איתי מגיל חודש, וקשה לי להיפרד ממנו). מכל מיני סיבות ודברים שעברתי בחיים, נקשרתי מאוד לבעליי חיים, שעזרו לי להתמודד עם צער, שפקד אותי בעבר תכופות, ומנעו ממני מלעשות שטיות, (ברוך השם היום כמעט ולא פוקד אותי צער סתם כך ללא סיבה). בכל אופן, ברוך השם, ששלח לי לראות את ההרצאה הזאת היום, שלא היתה לפי הסדר שאני רואה את ההרצאות בכל יום, ובכך גרם לי להתרגשות רבה, ולהבין שאין שום מחסום או קושי נוסף, לחזור בתשובה שלימה, ברגע זה ממש ואין סיבה לעשות זאת בתהליך איטי או להתרגל לאט לאט. 1) לשם כך, היות ורבה הבורות שלי, אבקש כי תמליץ לי על שם של ספר שילמד אותי סדר יום של בת ישראל (רווקה) בשפה פשוטה. 2) כמו כן, האם אני יכולה ללבוש חצאית מעל מכנס ואם כן מה אורך החצאית שמעל המכנס צריכה להיות 3) בנוסף, תוכל להפנות אותי למאמר או ספר המסביר בדיוק מה זה הבדלה ואיך עושים זאת כמו כן, יש לציין שניסיתי לנבור אצל אימי, מה מקור המשפחה כדי לדעת לפי איזה עדה ללכת. היות ואימי נולדה בצ`ילה שבדרום אמריקה, וסבתא באונייה בדרך לדרום אמריקה, הדברים קצת מעורפלים. מה שידוע לי על משפחתי מצד אחד, הוריי סבתא שלי ניסו להסתיר מאנשים את היותם יהודים, מצד שני, סבתא של סבתא הייתה דתייה הדוקה, ומכל המועדים, בביתם היה הכי מורגש תשעה באב. בצ`ילה היו קורים לאמה של סבתא שלי ולסבתא שלה: "הטורקיות", מצד שני בדרום אמריקה קראו לכל זר לא בלונדיני טורקי. גם לסבתא שגדלה קראו לה הטורקיה, מאחורי גבה. הרב שלימד את אמא שלי בבית ספר טען שהמקורות שלנו באים מקבוצת ספרדים, שנסעו מספרד לרוסיה, ומרוסיה אחר כך לטורקיה. מטורקיה יצאה עוד קבוצה שהחליטה לעלות לארץ ישראל, אך מכל מיני סיבות הגיעה בסוף לדרום אמריקה. חקל מהקבוצה התיישבה בארגנטינה, וחקל בצילה. איני יודעת מהיכן היה לרב המידע הזה, ואיך הוא הגיעה אליה, אם סבתי סיפרה לו, או כך הסיק מסיבות שונות, אך האמת היא שהמקורות שלנו מעורפלים (ואפילו סבתי ציינה פעם כי ישנם "לוי" במקורות המשפחה) לסבתא שלי, לצערי, מעולם לא סיפרו על שורשיה לעומק, ומקור המידע היחיד שלה היה סבתא שלה עצמה, שכאשר נפטרה, זיכרונה לברכה, ניתקו הוריי סבתא שלי כמעט כל קשר עם הדת. האם עליי לברר יותר בקשר למנהגי הטורקים או שעליי פשוט לנהוג לפי מנהגי הספרדים האם מחובתי לנסות לברר יותר לעומק את המקורות שלי כדי לדעת לפי איזה עדה לפעול מתנצלת על כך שאני שואלת שאלות כל כך ארוכות, אך אני מרגישה שהרבה יותר נוח לי לפנות אליך כבוד הרב, ואני גם מאוד נהינת מהתשובות, והמסירות נפשר של כבוד הרב לענות לכל השאלות לעומק. תודה רבה מורן (אודה לקבל תשובה לכתובת האי-מאיל שלי)

תשובה

שלום וברכה

מה גדולה התרגשותי שזכית למצוא את הטוב ולהתקרב את ה`, ואכן אין איסור כלל לגדל בעלי חיים ואינך צריכה להיפרד ממנו. חזקי ואמצי והתחזקי כרצונך הטוב ואשמח לעזור לך בכל דבר ועניין ככל שידרש הדבר.

הלכות בת ישראל של הרב פוקס להשיג בכל חנויות הספרים. שבו יבואר לך כל הדינים שיש לך לנהוג מבוקר עד ערב. או ספר קיצור שולחן ערוך שמתמצת היטיב את כל ההלכות היום יומיות לכל יהודי מקומו ועד שכבו. החצאית צריכה להיות ארוכה שתכסה את הברך לגמרי גם בשעת ישיבה.

הבדלה בענין המנהגים , מאחר והדברים אינם ברורים אינך צריכה לנבור במוצא משפחתך ואת יכולה לקבל עלייך לנהוג כרצונך. שבת שלום ומבורך חיזקי ואמצי עלי והצליחי.

לשירותך בכל עת - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה