הלכות ומנהגים

שלב אחרי שלב איך עושים מעשר פירות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום אכן בבית שמש יש חנויות שמעשרים את הפירות אך לא זו הבעיה הבעיה מתחילה כאשר יש לנו עצים של לימונים אשכוליות ועץ אגוז אני אישית משתדלת לא לאכול מהעצים הללו אך בני הבית אכן אוכלים וזה טבל ודאי לכן רציתי לדעת איך בערך עושים זאת. ניסיתי להבין ולא כ"כ הבנתי אפילו קצת הסתבכתי גם לא הבנתי את העניין עם המטבע שצריך לפדות לכן אשמח אם בבקשה תוכל להסביר בבקשה שלב אחרי שלב את הדרך של המעשר בתודה מראש...

תשובה

שלום וברכה

אין שום ענין להימנע לאכול מפירות ארץ ישראל, אדרבה, תאכלי גם את, אחרי הפרשת תרומות ומעשרות, ואחרי הביקורת מחשש ערלה. אז כך, בשנה הזאת, אין צורך להתעסק עם מטבע ופדיון וכו`, מכיון שכך הסדר בהפרשת תרומות ומעשרות. בשנה הראשונה שאחרי שמיטה וכן בשנה השניה, הרביעית והחמישית, מפרישים תרומה גדולה [בשיעור קטן ביותר, שבזמן הזה אינה נאכלת], מעשר ראשון [10% מהתוצרת, ומעבירים ללויים], תרומת מעשר [1 % מהתוצרת, שבזמן הזה אינה נאכלת], מעשר שני [כ10 % ממה שנשאר], ואת המעשר השני יש לפדות עם מטבע, ואחר כך היא מותרת לאכילה. בשנה השלישית ובשנה השישית נותנים במקום מעשר שני `מעשר עני` [בשיעור של 10 % אחרי הניכוי של המעשר הראשון], שאותו לא פודים אלא נותנים לעניים.

בשנת השמיטה אין מפרישים תרומות ומעשרות. פרי שחנט לפני ט"ו בשבט השנה שנת תשס"ח נחשבת לפרי של שנה שישית שיש לעשר כנ"ל -מעשר עני תחת מעשר שני-, ואין צורך למטבע וכו`. פרי שחנט אחרי ט"ו בשבט השנה, היא פרי קדוש בקדושת שביעית שאין צורך לעשר, אבל צריך לאוכלו בקדושת שביעית מבלי לאבד אותו, וכן צריך להפקיר את התוצרת לכל מי שירצה, כדאי אף לעשות שילוט של הפקר.

כך הוא הדין לגבי כל הפירות שיחנטו עד ט"ו בשבט שנת התשס"ט. פירות שיחנטו אחרי ט"ו בשבט תשס"ט יהיו פירות של שנה ראשונה שיהיו חייבים בהפרשת מעשר שני, ואז תבדקי אצלינו [או במקור אחר], שוב את האופן המדוייק של הפרשת מעשר שני ופדיונו. כך שלגבי עכשיו זה לא נוגע.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הפרשת תרומות ומעשרותטבל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה