שבת

בן זוגה של השבת

  • כ"ה טבת התשפ"א
אא

שאלה

שבוע טוב כבוד הרב,
בחוברת "משכן שילה" מביאים חידוש מתוך חוברת "בהלכה ובאגדה - שבת" על פי דעת מרן רבי יצחק יוסף, שהתורה שואלת את הקב"ה מה יהיה עליה שיכנסו ישראל לארץ ואולי ישכחו אותה, עונה לה הקב"ה ששבת הוא בן זוגה שבה ישראל בטלים ממלאכתם עוסקים בתורה.
מנגד, ראיתי באחד הפירסומים של הרב זמיר כהן ששבת שואלת את הקב"ה למה אין לה בן זוג כמו שאר ימות השבוע, הקב"ה עונה שישראל הוא בן זוגה.
מה המשמעות לכך שלשבת יש 2 בני זוג, גם התורה וגם ישראל?

תשובה

שלום וברכה

למעשה מדובר בשני מדרשים שמשלימים זה את זה. פשוט הוא שלא מדובר בבן זוג כפשוטו אלא משל ודוגמא. אכתוב קצת את המבואר בספרים הקדושים ואקווה שהדברים יצאו ברורים ומאירים.

יום השבת הוא רוחני מאוד ואין לו שום שייכות לעולם המעשה, יום השבת הוא מעין עולם הבא ולכן השבת טענה שכביכול אין לה מה לעשות בעולם הגשמי ואין לה למי להשפיע ועל כך אמרה השבת שאין לה בן זוג, ענה לה בורא עולם  עם ישראל יהיו בני זוגך. עם ישראל יש בו נפש בהמית ששורשה מעולם העשיה הגשמי ומצד שני יש לה שורש רוחני מעולם האצילות הרוחני וכאשר ישראל שומרים שבת יש להם חיבור לכוחה הרוחני של השבת וזה הכוונה שעם ישראל הם בני הזוג של השבת. 

השבת מכונה בזוהר הקדוש יומא דאורייתא יומא דנשמתא - יום של התורה יום של הנשמה. הגמרא אומרת שבשבת ניתנה התורה לעם ישראל - מעמד קבלת התורה היה ביום שבת. לא היתה אפשרות שעם ישראל יקבלו את התורה שכולה קדושה ורוחניות אלא ביום שבת יום שבו מתגברת הנשמה האלוקית ואנו זוכים לנשמה יתירה ומחוברים לרוחניות, אז יש לנו אפשרות לקבל את התורה הרוחנית כל כך כי גם אנחנו רוחניים מאוד. 

כאשר ישראל נכנסו לארץ ישראל והם מתעסקים בגשמיות פחדה התורה שעם ישראל יהיה מגושם מידי ולא יוכל לעסוק בתורה. על כך ענה לה בורא עולם שיום השבת הוא היום שבו עם ישראל לא יתעסקו בגשם אלא ברוח ואז יוכלו ללמוד וכך הם יוכלו להמשיך להיות רוחניים דיים ללמוד תורה בשבת וכתוצאה מזה גם במשך כל השבוע.

לסיכום החיבור של התורה ועם ישראל היא על ידי החיבור שם עם ישראל לשבת וכך התורה יכולה להישאר איתנו.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהעם ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה