נשים

למה נשים לא מברכות ברכת הלבנה כדי לתקן את החטא?

  • ט"ו טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום רב,
לפי הדעה שברכת הלבנה נחשבת ברכת הנהנין, ושנשים אינן מחויבות בה כיוון שהן שגרמו לירח להתמעט (חטא חווה), מדוע הן אינן מחויבות בה דווקא משום סיבה זו, כלומר כדי לתקן את החטא?
בברכה ובתודה

תשובה

שלום רב,

אכן שאלה נפלאה על דברי המגן אברהם (תחילת סימן תכו) בשם השל"ה, שנשים פטורות מקידוש לבנה כי מצות עשה שהזמן גרמא הוא, ואף על גב שהן מקיימות כל מצוות עשה כגון סוכה, מכל מקום מצווה זו אינן מקיימות מפני שהן גרמו פגם הלבנה. ע"ש. ולכאורה אדרבה שיברכו כדי לתקן הפגם, בבחינת (סנהדרין דף ע עמוד ב) בדבר שקלקלו בו נתקנו.

ויש לחזק השאלה ממה שמצינו בשלחן ערוך (סימן רסג סעיף ג) לגבי נר שבת, שהנשים מוזהרות בו יותר, מפני שמצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית. והמשנה ברורה (ס"ק יב) כתב עוד טעם מפני שכבתה נרו של עולם שגרמה מיתה לאדם הראשון. ע"ש. ואם כן גם כאן אדרבה שיברכו ברכת הלבנה כדי לתקן הפגם.

ונשאל בזה הגאון מדברצין מוהר"ר משה שטרן זצ"ל (נפטר בשנת תשנ"ז) בספרו שו"ת באר משה חלק ו' (סימן קלה) וכתב שבאמת היא הערה נאה, ולאחר שהאריך בכלל של "אין קטיגור נעשה סניגור" כתב, ועתה במסילה נעלה להבין דברי חכמים וחידותם דברי המגן אברהם, דהלא הלבנה היא היא אותה לבנה בעצמה שנתמעטה בחטא האישה, ואמנם לא היא היא שחטאה אבל על כל פנים היא הולכת לברך על אותה לבנה שנתמעטה בגלל האישה הראשונה, ולכן היטב אמר המגן אברהם שלא תברך עליה לפי שהאישה גרמה ללבנה שהיא עתה לפנינו שתתמעט, מה שאין כן בנר שבת שאין החטא לפנינו כלל בוודאי אומרים תדליק כדי לתקן החטא שכבתה נרו של עולם. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת הלבנהקידוש לבנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה