הלכות ומנהגים

האם צריך לגנוז מכתבים לבורא עולם?

  • י"א טבת התשפ"א 
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,

שמנו שנה שעברה מכתבים לבורא עולם,
ובקשות.
רצינו לדעת מה עושים אם זה?
צריך לגנוז את זה?
צריך לשמור?
או שאפשר לזרוק?
יש בזה גם את הפסוק ''מן המיצר קראתי י-ה ענני במרחב י-ה''

בברכה ותודה רבה נתן

תשובה

שבוע טוב,

אפשר לזרוק את המכתבים לפח, ורק את הפסוק תחתוך ותגנוז. וזה שהנהיגו מדי פעם לנקות את הפתקים מהכותל ולהניחם בגניזה, הוא משום שאחרי "בדיקה מדגמית" נוכחו לראות שאנשים רבים מתוך שגגה ותום לב רגילים לרשום בפתקי הבקשה גם שמות הקודש כדוגמת שם הוי"ה הקדוש ולרוב שם אלוקים. ויש גם הרושמים חצאי פסוקים כדוגמת "אנא ה' הושיעה נא", או "א-ל נא רפא נא לה", ואפילו פסוקים שלמים כגון פסוקי הודיה לה'.

מקורות: ראה בשו"ת שערי ציון (סימן ד) ובספר הכותל המערבי - הלכות ומנהגים (עמודים קי-קיא) ובשו"ת הראשון לציון חלק א' (חלק אורח חיים סימן יא). וע"ע בספר גנזי הקודש (פרק כ' סוף הערה ט) ובתשובת הגר"ח קניבסקי שליט"א (עמוד רסז אות קח).

בשורות טובות,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:מכתבגניזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים