הלכות ומנהגים

האם הסנדק משפיע על התינוק מבחינה רוחנית?

  • ו' טבת התשפ"א
אא

שאלה

בעלי עזב את הבית לטובת מאהבת וכרגע אנו פרודים כמעט 3 שנים. הוא חי איתה בזוגיות מלאה קבל עם ועדה. נולד לנו נכדנו הראשון. האם ראוי לתת לו את הכבוד המגיע לסנדק? לאור החיים הבזויים והלא מכובדים שהוא מנהל ולאור חורבן הבית. האם זה משליך על התינוק במובן הרוחני ועל עתידו? תודה רבה על עזרתכם

תשובה

שלום רב,

אכן יש לסנדק השפעה על נפש הילד, ולכן משתדלים לחזר אחרי סנדק היותר טוב וצדיק, אולם לא במחיר של קטטה ומריבה.

אשר על כן אם תוכלו לצאת מזה בדרכי שלום, כגון על ידי שתכבדו אותו בכיבוד אחר בברית הנה מה טוב.

ואם לא תוכלו לפייס את דעתו בשום כיבוד אחר, חלילה לריב עבור זה, וגדול השלום, ותתנו לו להיות סנדק. אך תשתדלו שיהיה איש ירא שמים שיחזיק את רגלי התינוק בשעת המילה, שזהו גמר הסנדקאות, ובעזרת ה' לא יהיה לילד שום הפסד חלילה.

מקורות: כתב הרמ"א יורה דעה (סימן רסד סעיף א) ויש לאדם לחזור ולהדר אחר מוהל ובעל ברית היותר טוב וצדיק. וכתבו האחרונים (שו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר חלק יורה דעה סימן רלא, וספר זוכר הברית סימן ט אות ז) ש"טוב" הוא במצוות שבין אדם לחברו, ו"צדיק" הוא במצוות שבין אדם למקום.

וטעם הדבר כתב האור זרוע הלכות מילה (סימן קז) כדי שיבוא אליהו וישב אצלו. אולם בלבוש (סימן רסד סעיף א) כתב הטעם משום שיש לסנדק השפעה על הילד וכנ"ל.

ובספר אוצר הברית חלק א' (עמוד קצח הערה ט) הביא מספר בית ישראל (עמוד רמז) שהרב הקדוש הישמח משה זצ"ל אמר שבמקום שהוא סנדק, ניכר זה אחר כך בנימול. 

ובספר דרך שיחה חלק א' (עמוד סא) כתב, על גודל השפעת הסנדק על התינוק, סיפר הרב חיים קניבסקי שליט"א: נכנס אלי אדם עם שני ילדיו, האחד נראה הגון והשני נראה גוי גמור. זה שנראה טוב - אבא זצ"ל היה הסנדק שלו, ואילו אצל השני - אינו רוצה לומר מי היה הסנדק שלו. החזון איש הקפיד שהסנדק יהיה הגון. 

והעצה לתת לאיש ירא שמים להחזיק רגלי התינוק כשאין ברירה אחרת - כן כתב בשו"ת תשובות והנהגות חלק ד' (סימן רכד, ד"ה וכל זה).

בשורות טובות בקרוב,

בברכת מזל טוב,

הלל מאירס

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברית מילהסנדק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה