הלכות ומנהגים

איך אפשר לבטל עין הרע?

  • ה' טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב,

נוצר אצלי בלבול די גדול לגבי נושא עין הרע. מצד אחד מובא במקורות שיש דבר כזה כשאחת הדוגמאות הבולטות היא מה שמובא בחז"ל (ילקוט שמעוני בראשית רמז קמח בפסוק ויאמר יעקב לבניו אל תתראו) בקשתו של יעקב אבינו מבניו שיכנסו למצרים לשבור אוכל מכמה שערים מפני עין הרע. בגמרא (בבא מציעא דף קז עמוד ב) מובא שהרוב המוחלט משוכני עפר נפטרו מעין הרע ואנו מבקשים מידי בוקר מהשם יתברך, בהמשך לברכות השחר, שהשם יצילנו משכן רע מפגע רע מעין הרע ועוד... כך שלמעשה יש לכאורה לכל אדם לחשוש ולהישמר מעין הרע.

מצד שני מובא שמי שאינו מקפיד על עין הרע לא ניזוק ממנה. ישנה גם סגולה ע"פ נפש החיים (שער ג', פרק יב) שאנו אומרים שאנו מאמינים באמונה שלמה שאין שום כוח בעולם שיכול להרע או להיטיב לי בלעדי הבורא יתברך שמו.

ולכן השאלות שלי הן:

א. אם אכן מאמינים באמונה שלמה וסומכים על הבורא שאף אחד לא יכול להרע לנו מלבדו (ושהכול בעצם לטובה שעושה לנו), ומי שלא מקפיד על עין הרע (למרות שמודע ומבין שיש דבר כזה) - האם בכל זאת עליו לחשוש מעין הרע ולהישמר? שכן שמעתי בדרשה שכל אחד צריך לחשוש מכך, גם מי שאפילו לא מאמין שיש דבר כזה?

ב. במידה וכן - כיצד יכול לדעת אדם שניזוק מעין הרע ושיש עליו כבר עין הרע לא עלינו?

ג. אם יש על האדם עין הרע - כיצד הוא יכול לבטלו, אם בכלל?

ד. כיצד ניתן להישמר ולמנוע מלכתחילה פגיעה לא עלינו מצד עין הרע (סגולה? עניין שיש להימנע ממנו? לעשות משהו בפועל כדי להימנע?).

סליחה על האריכות. אודה למענה מצד כבודו. יישר כוח גדול.

תשובה

שלום רב,

א. כתב הרב משה פיינשטיין זצ"ל בשו"ת אגרות משה חלק אבן העזר חלק ג' (סוף סימן כו) בעניין עין הרע ודאי יש לחוש, אבל אין להקפיד הרבה, כי בדברים כאלו הכלל מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיה. 

וכן דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ד' (חלק אבן העזר סימן י) לעניין עין הרע שאין לחוש כל כך בזמן הזה, ודלא קפיד לא קפדי בהדיה. וכ"כ עוד בספרו ענף עץ אבות (עמוד קלח) שבוודאי אף לגבי חשש עין הרע, אמרינן מאן דלא קפיד לא קפדי בהדיה. 

אולם לעומתם בספר עין הרע בעין היהדות (עמוד 406) הביא מכתב מהרב חיים קניבסקי שליט"א, שהכלל של מאן דלא קפיד לא קפדי בהדיה לא שייך לגבי עין הרע.

על כל פנים הסגולה של הנפש החיים ודאי מועילה גם לעין הרע.

ב-ג. יש אפשרות להוציא עין הרע על ידי לחש או עופרת. ויש לגשת למי שיש לו מסורת בעניין והמלצות מרבנים.

ראה בעניין הוצאת עין הרע עם עופרת https://www.hidabroot.org/article/219737

ד. לגבי שמירה מעין הרע -

1. כתב הפלא יועץ (ערך עין הרע) שצריך האדם להישמר מאוד כאשר יוכל, דהיינו שלא יתראה, לא בחכמתו ולא במעשיו ולא בעשרו, אבל צריך דעת שלא ירגישו בו שהוא משתמר שלא יבואו להקפיד עליו על שחושדם שהם בעלי עין הרע.

2. עוד כתב שם: ועל הכל תפילה עושה פירות, כי אלוקינו מרחם, שומע תפילת כל פה והוא המציל את עמו ישראל מעין הרע ומכל דבר רע. עיין שם עוד בדברי קדשו.

3. לשמוע ברכת כהנים (הרב יצחק זילברשטיין שליט"א בספר ברכי נפשי - ויקרא עמוד רכב).

4. להיזהר לאכול דגים בסעודה שלישית (הרב סלמן מוצפי זצ"ל, הובא בספר שיבת ציון חלק א' עמוד רסו, ושהיה מזרז הרבה לאחרים בעניין זה). 
  
בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עין הרעעופרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה