חברה והשקפה

למה ה’ נותן לנו ככ הרבה ציווים כשרואה שכ"כ קשה לנו עם זה

  • ב' טבת התשפ"א
אא

שאלה

כבוד הרב,

נשאלתי שאלה מנערה מתמודדת ששאלה:
אם אלוקים רואה שככ הרבה נערים בגילאי הבגרות
(וכן בכל הגילאים) מפנים עורף לתורה ומצוות כי קשה להם לשמור. אז מדוע אלוקים דורש זאת?הרי הוא ככ אוהב אותנו ורוצה רק טוב בשבילנו,אבל סופו של דבר קשה להם?!

תשובה

שלום וברכה

א. אנו רואים שרוב רובם של הנערים והנערות מצליחות לעמוד בניסיונות ועומדים בגבורה וזוכים לכל הישועות.

ב. הקב"ה נותן לכל אחד ואחת כוחות לעמוד בכל ניסיון שהקב"ה שולח להם.

ג. המטרה של כל הבריאה היא לתת לנו ניסיונות שנעמדו בהם ובזכות זה נזכה לשכר גדול. ככל שהניסיון קטן יותר כך השכר והעליה של העומד בניסיון הוא קטן יותר והאדם מפסיד מזה שהוא מקבל ניסיונות קטנים מידי. כך כתב האור החיים הקדוש ואעתיק את דבריו הקדושים אור החיים בראשית פרק ג 

ואם תאמר למה יברא ה' בריה רעה כזו לתקלה, דע כי בריה זו כל מה שהפליא ה' בגודל בחינתה כן גודל בחינת השגת הנפש בעולם העליון כי לפי התעצמות הצריך לאדם לנצחון כן יטול שכרו כמאמרם ז"ל (אבות פ"ה) לפום צערא אגרא ואם היה מגביל שיעור כח המסית בשיעור מועט אין מקום לרוצה להשיג השגה גדולה להשיגה כי אין השגה זולת אמצעות נצחון המסית. וצא ולמד מהאמור בספר זוה"ק (תרומה קסג א) במשל בן מלך אשר ציוהו אביו לבל קרוב להזונה ואת הזונה צוה להסיתו לבחון בן יכבד אב יעוין שם. ומעתה הפליא ה' להתחסד עם אוהביו להכין להם דבר שבאמצעותו ישיגו עלות במעלות חיים הנצחיים, אשרי העם שככה לו:

ד. גם מי שקשה לה והיא מתאמצת ומצליחה לפעמים ולפעמים מצליחה פחות היא מרוויחה הרבה יותר מהניסיונות האלו יותר מאשר היא מפסידה מהכשלונות. כל עמידה בניסיון בכל רגע הוא ריווח עצום וכישלון של רגע הוא כישלון של רגע אחד ותו לא. על כן הריווח הוא גדול יותר מהפסד.

יש לזכור גם למי שמתמודדת שה' אוהב אותה ועומד לצידה ואם היא מתאמצת ה' נותן לה כוחות לעמוד בכל הניסיונות ולנצח את היצר הרע ובעז"ה היא תעלה על דרך המלך ותעלה מעלה מעלה למרות כל הקשיים ובזכות כל הקשיים.  

אשמח לסייע עוד,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מתבגריםכשלונותיצר הרעניסיונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה