מהות כיסוי ראש

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, קראתי את השאלות והתשובות שמופיעות בעניין כיסוי הראש אך יש כמה חידודים שחסרים לי: לפי מה שקראתי ושמעתי, חובת כיסוי ראש היא מצוות צניעות נוספת שניתנה לאשה נשואה. אחת הסיבות (ברמה שאנחנו יכולים להבין) היא שאשה שמקיימת יחסי אישות, כביכול צריכה שמירה נוספת (לעצמה, לא מאחרים) ולכן הוסיפה לה מצווה נוספת של צניעות. (קראתי בספר "בין האשה ליוצרה" של הרב אליקים ג` אלינסון). ידוע שפוסקי אשכנז התירו לכסות בפאה נוכרית (אולי מסיבה זו - שהכיסוי הוא תזכורת לאשה עצמה). שאלתי רב פוסק האם אני צריכה לשאוף ללכת בכיסוי שהוא לא פאה והאם יש בזה חילול ה` שאנשים חושבים שזה שיער, והוא ענה שלא, אין צורך להחמיר בזה כי זה מותר מלכתחילה ולא קשור לחילול ה`. לאור כל זאת, מה ההסבר האמיתי למהות מצוות כיסוי ראש אודה לכם על תשובה שתענה גם לי כאשה דתיה וגם שאוכל להסביר לנשים לא דתיות ששואלות על כך. תודה מראש תמר

תשובה

שלום וברכה

היתר הפאה לבנות אשכנז, מבוסס על הסברא שהערוה של שערות האשה הוא רק כשהשערות מחוברות לגופה, וכדברי הגאון בעל שלטי הגבורים שלא אסרה תורה אלא כשהשיער נראה בצירוף צבע לובן הבשר שבין השערות, ורק הצירוף הזה הופך את השיער להיות ערוה, מה שאין כן בפאה נוכרית שאין בה צירוף זה, ולכן אפשר לקיים את חובת הכיסוי בפאה עצמה, ויש בכך צניעות בין כלפי עצמה ובין כלפי אחרים [הפאות שמצרפים בה `פס לבן` לחקות את צבע הבשר, אסורות בהחלט מן הטעם הזה].

בין קהילות אשכנז עצמם היו הרבה שהחמירו על עצמם שלא לצאת עם פאה נוכרית לרשות הרבים מפני הדמיון הרב בין זה לבין שיער עצמי, והיו שהחמירו רק לכסות את הפאה בכיסוי חלקי. בארץ `ליטא` פשט המנהג להקל בזה, והתירו לצאת עם פאה נוכרית מגולה, מהסברא הנ"ל, ולכן אם תשאלי לפוסק ליטאי הוא בוודאי ישב כי אין כל חובה להחמיר בדבר, שכך נהגו אבותינו ואבות אבותינו ואין להחמיר בדבר מותר על פי הלכה שפשט המנהג להקל בזה, אולם פוסקים ירושלמים, וכן פוסקים מהמגזר החסידי, כן ימליצו לצאת עם כיסוי ראש או לכסות את הפאה בכיסוי חלקי, מכיון שבאיזורים אלו לא נהגו כל כך להקל בדבר.

מאידך, אחרת לגמרי היא הפסיקה של הפוסקים הספרדים בעניין זה, שלדעתם אין שום היתר הלכתי לצאת עם פאה ודין האה כדין השער העצמי ממש, וכך מורה ובא מרן רבי עובדיה יוסף שאין להקל בדבר כלל. ובאם מתעוררת לאשה ספרדיה שאלה של שלום בית יש לשאול רב ירא שמים לעצתו.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה