סוגי כשרויות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לאחרונה התחלתי להקפיד על אכילת בד"צ מתוך יראה גדולה לאכול דבר שאסור ע"פ ההלכה. אך אינני כל כך מבינה את ההבדל בין הכשרויות השונות. מה ההבדל בין רבנות למהדריך לבד"צ וכו` מה רמת הכשרות הגבוהה ביותר ועל מי כדאי יותר לסמוך דבר נוסף, מהו הגבול בין כיבוד הורים לבין כשרות אני באה מבית דתי שלא כל כך מקפיד על כשרות ואני מתחבטת בנושא הזה המון. האם לנסות ולדבר עם הוריי על הנושא ע"מ שישנו את המצב ויכשירו את המטבח והכלים האם אין זו חוצפה להפוך את כל הסדר בבית ואם לא תהיה ביננו הסכמה ויתפתח ריב, מה עליי לעשות מה לאכול אני מרגישה עם הגב אל הקיר בנושא זה מאחר ואין לי הרבה אפשרויות, ואני מפחדת מצד אחד להיכשל בכיבוד אב ואם ומצד שני לאכול מאכלות לא כשרים בכלים לא כשרים שיטמאו את נפשי. מצפה לתשובה בקרוב. תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

א. מאכלים בהשגחת הרבנות כשרים לאכילה.

ב. השגחת הרבנות הרגילה סומכת על הקלות שונות בפסיקה משיקולים של ביטול איסור ברוב, או סמיכה על דעה מקילה במקום הפסד וכדומה.

ג. מכיון שהשגחת הרבנות מבוססת על הקלות, לכן קיימת דרגת השגחה יותר מחמירה שאינה נדרשת להקלות, והיא מספקת מאכלים כשרים לכתחילה ללא הזדקקות לשיטות מקילות הקיימות בהלכה.

ד. גם בהשגחות הנוהגות שלא להזדקק לקולות קיימות רמות שונות, שלא תמיד ניתן לדעת בבירור באיזה נקודה הכשר זה מחמיר יותר, ובאיזה האחר מקפיד יותר.

ה. כקביעה כללית, אפשר להגדיר כך, שהרוצה להחמיר ולאכול רק מה שכשר לכתחילה יוכל לאכול מהכשר המגדיר עצמו כ`כשר למהדרין` ובכלל זה נכללים גם אגף המהדרין הקיים ברבנויות מסויימות כמו רבנות ירושלים ורבנות תל אביב שיש להם אגף של הכשר למהדרין.

ו. ההכשרים: העדה החרדית, בעלזא, הרב לנדאו, שארית ישראל, הרב רובין, בית יוסף, הרב מחפוד, ועוד, הם הכשרים המקפידים שהכל יהיה גלאט כשר לכתחילה, אבל כאמור לעיל את יכולה בהחלט לסמוך גם על `רבנות מהדרין`.

ז. לא כדאי לשמור על הדברים מתוך יראה, אלא מתוך אהבה, והפנמה כי הקב"ה ציוה לנו לאכול כשר, מפני שהוא יודע כי זה הכי טוב בשבילנו. ח. אין חיוב להכשיר כלים שהשתמשו בו בעבר בדברים שיש להם הכשר `רבנות` כל שהוא. אם בסעיפים הנ"ל עדיין לא נפתרה הבעיה שלך, אשמח אם תשאלי שנית. עלי והצליחי אשרייך בת מלך - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה