מדוע הכלב טמא?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה. אם כלב הינו חיה שהבורא יצר. מדוע יצור כמו כלב, שהינה חיית מחמד וגם מועילה, וגם אומרים כ-לב. מדוע הינה חיה טמאה אודה לכם על תשובתכם

תשובה

שלום וברכה

עם כל הכבוד לכלב, והתורה בהחלט מחזיקה לו טובה על כך שביציאת מצרים כשהיתה צקה גדולה במצרים הוא לא נבח לעבר עם ישראל, ולכן הוא זכה שממצוות התורה להשליך את הנבילות והטריפות לכלבים להכיר להם טובה, עם כל זה הכלב מעצם היותו מכלל רוב מיני החי שאינם מפריסי פרסה ומעלי גרה היא נאסרת באכילה.

לפי הקבלה רק הבהמות והחיות הכשרות למאכל ניתנות למאכל מאחר וניצוצות הקדושה שיש בהם ניתנות לבירור על ידי האדם האוכל עם ברכות לפני ואחרי. מה שאין כן במאכלים שאינם טהורים, אף שבוודאי גם בהם ניצוצות של קדושה לרוב, הרי שהתערובת טוב ורע בהם הוא עירוב מוחלט שלא ניתן לבירור אנושי עד אחרית הימים.

וראי עוד בשבח הכלב במובאה הזאת מתחילת פרק שירה: "רבי ישעיה תלמידו של ר` חנינא בן דוסא היה מתענה שמונים וחמש תעניות, אמר, כלבים שכתוב בהם והכלבים עזי נפש, יזכו לומר שירה זו בואו נשתחוה ונכרעה נברכה לפני ה` עושנו, נענה אותו מלאך מן השמים ואמר: ישעיה! עד מתי אתה מתענה על אותו דבר גזירה היא מלפני הקב"ה, מיום שגילה סודו לחבקוק הנביא לא גילה דבר זה לשום בריה שבעולם, אלא בשביל שאתה תלמידו של חכם גדול לכך זקקו לי מן השמים ושלחוני אליך ואמר כלבים כתיב בהן ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו ולא עוד אלא שזכו לעבד עורות מצואתן לכתוב בהן ספר תורה תפילין ומזוזות...".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה