חגים ומועדי השנה

איך מותר להעיר מי שנרדם מחוץ לסוכה, הרי יש בזה גזל שינה?

  • י"ז תשרי התשפ"א
אא

שאלה

שאלה, בבקשה: יש את ההלכה שמי שרואה את חברו שנרדם מחוץ לסוכה, טוב שיעירו כדי שיישן בסוכה. האם זה לא בגדר מצווה הבאה בעבירה (גזל שינה)? תודה!!

תשובה

מועדים לשמחה,

אכן דעת הבן איש חי (שנה א' פרשת האזינו אות ח) שאם רואה אדם חברו בבית הכנסת (בסוכות) מתנמנם בעת קריאת ספר תורה וכיוצא צריך לעורר אותו. ובוודאי שאין בזה גזל שינה כשמדובר בשומר תורה ומצוות, שהרי אז יש לשער שהוא מעוניין שיעירו אותו כדי שלא לעבור על איסור שינה מחוץ לסוכה.

וכן ראה בחזון עובדיה סוכות (עמודים רא-רד) שהביא מחלוקת הפוסקים אם צריך להעיר מי שנרדם מחוץ לסוכה, וכתב שם (עמוד רד) שנראה יותר לומר שטוב לעוררו שילך לישון בסוכה. ובפרט אם ידוע לנו שהוא מקפיד על השינה בסוכה, וקרוב לוודאי שהוא ישמח על שעוררוהו, כדי שלא ימשיך לישון מחוץ לסוכה, ועל זה נאמר רצונו של אדם זהו כבודו (ירושלמי פ"ק דפאה). וכיוצא בזה כתב בספר חסידים (סימן שלז) וז"ל: הבן שבא לידו ריוח ואביו ישן, למדנו מדמא בן נתינה שאסור להקיצו, אבל אם בא הריוח לאביו, וכשיקיץ אביו, יהא מצטער ביותר על שלא הקיצו, והבן יודע שאביו ישמח כשיקיץ אותו בשביל הריוח, או כדי ללכת לבית הכנסת, או לדבר מצוה, מצוה להקיצו, מאחר שאביו יהא שמח על זה. ע"כ. והוא הדין לנידון דידן. יעו"ש עוד בדבריו.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שינה בסוכהגזל שינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה