הלכות ומנהגים

היכן יש לקבוע את המזוזה כשהפתח גבוה מאוד?

  • י"ט אב התש"פ 
אא

שאלה

רציתי לשאול בבקשה, בית שיש לו פתח גבוה מאוד, איפה שמים את המזוזה בפועל, כי השליש העליון זה יוצא מאוד גבוה. תודה רבה מראש

תשובה

שבוע טוב,

למרות שבדרך כלל יש לקבוע את המזוזה בתחילת שליש העליון של גובה הפתח (שלחן ערוך יורה דעה סימן רפט סעיף ב), מכל מקום כשהפתח גבוה מאוד יש לקובעה בגובה כתפיו. ודעת הגר"ע יוסף זצ"ל, שיש לקבוע המזוזה בתחילת שליש העליון גם כשהפתח גבוה מאוד.

מקורות: הט"ז יורה דעה (סימן רפט סק"ג) והש"ך (סק"ד) כתבו, שאם הפתח גבוה הרבה יניחה כנגד כתפיו, אבל לא למעלה מכתפיו בענין שלא יראה אותה. ע"ש. וכן סתמו רוב האחרונים וכמו שכתב בחובת הדר (פרק ח חלק ב' סעיף א הערה ב). וכ"כ בשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (סימן תקלח) שלמעשה דעתו נוטה כרוב הפוסקים, שאם הפתח גבוה, יש לקבוע נגד כתפיו. ע"ש.

אמנם יש פוסקים שחולקים על זה וסוברים שבכל אופן יש לקבוע המזוזה בתחילת שליש העליון. וכן דעת הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק יורה דעה סימן כא) ובספרו הליכות עולם חלק ח' (עמוד רמח).

בברכה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:מזוזהמזוזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים