חברה והשקפה

האם הרשעים נמצאים היום בגן עדן?

  • כ"ג תמוז התש"פ
אא

שאלה

אומרים שכל יהודי נמצא בגהינום מקסימום שנה, ואחרי זה עובר לגיהנום, אבל היה הרבה רשעים גדולים יהודים, שגם מחטיאים אנשים עד היום, כדוגמת ישו, הגיוני שעכשיו הם יושבים להם בגן עדן, או לפחות לא נמצאים בגיהנום?

תשובה

שלום וברכה

הגמרא מספרת במסכת גיטין דף נז עמוד א

אזל אסקיה בנגידא לפושעי ישראל, א"ל: מאן חשיב בההוא עלמא? א"ל: ישראל. מהו לאדבוקי בהו? א"ל: טובתם דרוש, רעתם לא תדרוש, כל הנוגע בהן כאילו נוגע בבבת עינו. א"ל: דיניה דההוא גברא במאי? א"ל: בצואה רותחת; דאמר מר: כל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת.  

בתרגום הלך (אונקלוס לפני שהתגייר) והעלה את פושע ישיראל (ישו) ושאל מי חשוב בעולם הבא אמר לו (ישו) בני ישראל שאל האם כדאי להידבק איליהם ענה לו ישו טובתם דרוש, רעתם לא תדרוש, כל הנוגע בהן כאילו נוגע בבבת עינו. שאל אותו אונקלוס מה העונש שלך, ענה בצואה רותחת דאמר מר: כל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת.  

מדובר על דבר שהתרחש כ200 שנה לאחר מותו.

הרמב"ם כותב בהלכות תשובה פרק ג 

הלכה ו
ד ואלו הן שאין להן חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים: המינים והאפיקורוסין והכופרים בתורה והכופרים בתחיית המתים ובביאת הגואל המורדים ומחטיאי הרבים והפורשין מדרכי צבור והעושה עבירות ביד רמה בפרהסיא כיהויקים והמוסרים ומטילי אימה על הצבור שלא לשם שמים ושופכי דמים ובעלי לשון הרע והמושך ערלתו. 

ובהלכה ח
שלשה הן הנקראים אפיקורסין: האומר שאין שם נבואה כלל ואין שם מדע שמגיע מהבורא ללב בני האדם, והמכחיש נבואתו של משה רבינו, והאומר שאין הבורא יודע מעשה בני האדם כל אחד משלשה אלו הן אפיקורוסים, שלשה הן הכופרים בתורה: האומר שאין התורה מעם ה' אפילו פסוק אחד אפילו תיבה אחת אם אמר משה אמרו מפי עצמו הרי זה כופר בתורה, וכן הכופר בפרושה והוא תורה שבעל פה והמכחיש מגידיה כגון צדוק ובייתוס, והאומר שהבורא החליף מצוה זו במצוה אחרת וכבר בטלה תורה זו אף על פי שהיא היתה מעם ה' כגון ההגרים כל אחד משלשה אלו כופר בתורה. ובעבודת המלך הלכות תשובה פרק ג  בנוסחאות הישנות כגון הנוצרים וההגרים.

עד כאן דבריו.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נוצריםפשעי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה