דחיית ברית כדי למנוע חילול שבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אחותי ילדה בן בשעה טובה בערב שבת (בלילה) והברית היה אמור להיות ביום שבת (פרשת בשלח) אבל יש בעיה שיש כמה אורחים קרובי משפחה שנוסעים בשבת (לצערי) האם יש הצדקה לדחות את הברית ליום ראשון ואם כן מתי יש לעשות את הזוהר אשמח לתשובה מהירה ומאירה!

תשובה

שלום וברכה

מצורף בזה שאלה דומה עם סיום תשובתו של הגאון רבי אליעזר יהודה וולדנברג זצ"ל מחברי מועצת הרבנות הראשות ורב שערי צדק בספרו שו"ת ציץ אליעזר חלק ו סימן ג "הריני נותן בזה דין קדימה לשאלתך העומדת לפניך על הפרק וממהר להשיבך כמבוקשך, השאלה היא: אם מן הראוי ע"פ ההלכה לדחות ברית מילה בזמנה כשחלה להיות בשבת באשר בעלי הברית והמוזמנים מחללים גלל כן את השבת בהבערה ובישול בהכנת עוגות וממתקים, בביאה למקום במכוניות, ובעישון סיגריות בפומביות רבה ע"י קהל המסובים. וזאת תשובתי בעזהשי"ת.

אמנם השאלה גדולה ומרה היא, ומבין שיטי מכתבך הרגשתי הצער הרב והמועקה הנפשית הגדולה שמעיקה עליך בהיותך בעצמך המוהל ממלא התפקיד ורואה ומסתכל במו - עיניך המעשים אשר לא יעשו הנעשים ע"י אחינו בני ישראל שהתרחקו ל"ע במדה כ"כ רחוקה מאת ד` ותורת קדשו ה` ישמור, ועיניך רואות וכלות באין לאל ידך לבוא לעזרת השבת - מלכתא הנרמסת בריש גלי, כפי אשר תאוה נפשך הטהורה, ומשתתף אני באמת מעומק הלב בצערך הרוחני הזה.

אבל לעומת זאת עלינו לדעת כי בבואנו להביא את השאלה בכור מבחן ההלכה עלינו מן ההכרח להתגבר על רגשי לב ונפש ולכוון את מחשבותינו שיהיו נתונים ומשועבדים למשכן - השכל - הרוחני, ומשם נקח לעבוד את ד` לדלות מי - דעת ולאסוקי בע"ה שמעתתא אליבא דהלכתא לדעת את הדרך אשר נלך בה והמעשה אשר יעשון. ....בסיכומם של דברים, נראה לענ"ד שמעיקר הדין יש למול המילה בזמנה בשבת מכיון שזה חיוב המוטל בכלל לא רק על האב בלבד כי אם גם על הבי"ד ועל כל בית ישראל אשר בכללם המוהל.

וכשם שלא יצוייר לומר למשל שלא יפתחו הבית כנסת בשבת להתפלל בו מפני שע"י כן ישמעו מחללי שבת שישנו בכאן בית כנסת ותפלה בציבור ויסעו במכונית לבית כנסת לעת מצוא שלהם (דבר שמצוי בעו"ה באמריקה), כן אין לומר שהמוהל יבטל החיוב שמוטל עליו למול הבן הנולד ביום השמיני אפילו בשבת, ושוטים המקלקלים ומחללים את השבת יתנו את הדין. ומובן שעם זאת יש להתריע ולמחות בכל האמצעים שביד כשרואים על המקום את החילולים לדרוש במפגיע להפסיק החילולים ולחכות עם המילה עד שיחדלו. ....

הבה נקוה כי במהרה יערה על בית ישראל כולו רוח ממרום ותועים ילמדו בינה לשוב אל ד` לשמור מצותיו חוקותיו ומשפטיו לטוב להם בזה ובבא. בברכה ובאהבה אליעזר יהודא וולדינברג. וכן הוא מסקנתו ההלכתית של הגאון רבי יצחק יעקב ווייס זצ"ל. אולם יש למחות בכל אופן ולא להרשות לעשות תמונות או הסרטות במהלך הברית והסעודה.

במקרה שגם הורי הילד אינם שומרי שבת ויעשו תמונות במהלך הברית דעת הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר שליט"א לדחות את הברית ליום ראשון. בהצלחה והרבה מזל טוב - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה