מדוע מכריזים על יום העצמאות כיום שכולו תורה?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
מדוע רבנים חרדים מכריזים על יום העצמאות כיום שכולו תורה
תשובה
שלום וברכה
כתב החיד"א זצ"ל בשם קדמונים על הפסוק [תהילים ע ג] כי אקח מועד אני מישרים אשפוט. שבימים כסדרם האדם טרוד ואינו יכול לקבוע הרבה שעות ללימוד תורה, מכיון שיש צורך להתעסק על המחיה ועל הכלכלה, אולם בימים שבהם לא עובדים האדם נבחן, אם הוא יקבע כל שעותיו לתורה זוהי הוכחה שלולי הטירדות שבכל יום היה לומד יותר תורה, ובכך נקבע לו שכר כאילו למד תורה גם בשעות העבודה גם בימים שיש לו הרבה שעות עבודה ומעט שעות תורה, אבל אם בימים שיש לו זמן פנוי הוא מתעסק בשאר דברים להעביר את הזמן אין גומלים שכר אלא על השעות שעסק בהם בתורה בפועל.
וזהו ביאור הכתוב שאומר הקב"ה `כי אקח מועד - אני אבדוק בימי מועד בהם לא עובדים, ובכך יבחן האדם שאם יקבע שעותיו הפנויות לתורה, הרי ש - אני מישרים אשפוט. ולכן נוהגים בציבור החרדי שבימי חג בהם מתבטלים מעבודה, וכן ביום העצמאות קובעים `יום שכולו תורה`. בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il